Historia Mercedesa - część 2 [geneza motoryzacji]

Rok 1921 stanowił dla spółki Daimler-Motoren-Gesellschaft początek ery kompresorów. W tym czasie do ekipy dołączył nie kto inny, a wybitny konstruktor Ferdynand Porsche.

Mercedes-Benz 630KMercedes-Benz 630K
Piotr Wielgus

Porsche został naczelnym konstruktorem firmy, zastępując Paula Daimlera. Kamieniem milowym dla rozwoju kompresorów było stworzenie modelu Mercedes 24/100/140 PS, który był wyposażony w jednostkę sześciocylindrową i potężny silnik o pojemności ponad sześciu litrów. W tym modelu wykorzystano technologie, które do Mercedesa wprowadził jeszcze Paul Daimler. Zdaniem historyków motoryzacji 24/100/140PS to najlepsze auto tamtego okresu. Nowy samochód zadebiutował na berlińskich targach motoryzacyjnych w grudniu 1924 roku. To auto było znane także pod nazwą Mercedes 630.

Mercedes 630
Mercedes 630

Moc maksymalna wynosiła 100 KM lub 140 KM ze sprężarką Rootsa przy 3000 obr./min. Napęd na tylny most sztywny przenosiło sprzęgło wielopłytkowe i 4-stopniowa skrzynia biegów. Podwozie miało hamulce mechaniczne z podciśnieniowym wspomaganiem na 4 koła. Z rozstawem osi 3750 mm i masą prawie 2500 kg siedmiomiejscowa limuzyna prezentowała się majestatycznie.


Mercedes-Benz 630K
Mercedes-Benz 630K

Samochód kosztował niespełna 27 tysięcy marek. Kupowali go głownie bogaci przemysłowcy, ale stał się także bardzo popularny w kręgach artystycznych – jeździło nim sporo aktorów czy śpiewaków. Wkrótce po „Wielkim Mercedesie” pojawiła się druga wersja tego 6-cylindrowego samochodu - model 400, o pojemności 4 litrów, oznaczony równolegle  symbolem 15/70/100. Ferdynand Porsche, podobnie jak jego poprzednik Paul Daimler, dobrze wiedział, że kompresor Rootsa doskonale nadaje się do zwiększania mocy silników montowanych w samochodach sportowych. Jeszcze lepszym modelem od samochodu 24/100/140 PS okazał się być kolejny model, zaprezentowany w 1926 roku. Znany był jako K 24/110/160PS lub 630K.


Mercedes-Benz S
Mercedes-Benz S

Rok 1926 to także inne bardzo istotne wydarzenie w historii Mercedesa – wtedy dokończyła się fuzja Daimlera z Benzem. „Nowa” firma zaczęła od bardzo mocnego uderzenia. Produkowane przez Daimlera-Benza dwuosobowe modele Mercedes-Benz S, SS, SSK i SSKL z kompresorem, zdobyły sławę na torach wyścigowych. Oprócz typowo sportowo wersji, istniały także kabriolety oraz seryjne modele z nadwoziem przystosowanym do rajdów.

Mercedes-Benz SS
Mercedes-Benz SS

Drugie pokolenie samochodów Ferdynanda Porsche, znane jako typ SS lub 27/140/200PS zaprezentowano w 1928 roku. Model otrzymał silnik o nieco większej pojemności od poprzednika. Nowa jednostka generowała o 20 KM więcej mocy. Nadal stosowano podwójny rozrusznik. Skrót SS w nazwie samochodu oznaczał Supert Sport. Auto kosztowało aż 35 tysięcy marek.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.