Helsinki chcą zakazu ruchu dla prywatnych aut

Czy tego chcemy, czy nie ekologia odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu. Objawia się to m.in. ograniczeniami w ruchu pojazdów, czego przykładem może być chociażby Londyn lub Paryż. Nikt dotąd jednak nie snuł tak śmiałych planów jak Finowie.

Obraz
Źródło zdjęć: © [Bangkokhappiness](http://www.shutterstock.com/gallery695203p1.html?cr=00&pl=edit00) / [Shutterstock.com](http://www.shutterstock.com/editorial?cr=00&pl=edit00)
Aleksander Ruciński

Władze fińskiej stolicy pracują nad nowatorskim projektem, który zakłada wprowadzenie całkowitego zakazu ruchu dla prywatnych samochodów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przepisy będą obowiązywać od 2025 roku.

Finlandia jest pierwszym krajem, który oficjalnie ogłosił zamiar przeprowadzenia tak radykalnych zmian. Decyzja jest oczywiście podyktowana względami ekologicznymi. Helsinki chcą maksymalnie zminimalizować zanieczyszczenie powietrza. Działania w tym kierunku podjęto już kilka lat temu.

Do niedawna w stolicy Finlandii działał pilotażowy program Kutsuplus. Polegał on na wykorzystywaniu floty minibusów. Jej funkcjonowanie przypominało system stosowany przez Ubera. Kierowcy Kutsuplus byli jednak pracownikami państwowej korporacji, a nie osobami prywatnymi. Mimo początkowo dużej popularności usługi, kwestie finansowe i prawne doprowadziły do zawieszenia programu.

Nowy plan zakłada maksymalne wykorzystanie komunikacji miejskiej wliczając w to metro, tramwaje i autobusy. Każdy rodzaj transportu będzie obsługiwany przy pomocy mobilnej aplikacji, pozwalającej kontrolować godziny odjazdów, trasy, czy uiszczać opłatę za przejazd. Władze zakładają także możliwość zamawiania transportu indywidualnego, niewykluczone, że z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych.

Helsinki chcą stworzyć realną i jedyną alternatywę dla prywatnych samochodów. W założeniach nowy system ma być tańszy, szybszy, a przede wszystkim bardziej ekologiczny. Dla zwykłego obywatela takie rozwiązanie może oznaczać same plusy. Natomiast fani motoryzacji z Helsinek powinni zacząć rozglądać się za nowym miejscem do życia.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy