Gwarancja na opony - od daty produkcji czy zakupu?

Kupując nowe opony, otrzymujemy na nie gwarancję producenta, ale możemy też korzystać z rękojmi sprzedawcy. Data produkcji widniejąca na ogumieniu może jednak wprowadzać w błąd, o czym warto pamiętać w razie wykrycia wady.

Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?
Źródło zdjęć: © fot. Filip Blank
Marcin Łobodziński

Jak wszystko, co kupujemy, także opony są objęte gwarancją producenta na wady. Na każdej oponie znajdziecie datę produkcji opisaną 4 cyframi kodu DOT, np. 1518 oznacza, że oponę wyprodukowano w 15. tygodniu 2018 roku - stąd połączenie liczb 15 i 18. Jednak kierowanie się datą produkcji może być sporym błędem, bowiem szanujący się producent zawsze udziela gwarancji na oponę od daty sprzedaży. Dlaczego jest to istotne?

Czy data produkcji opon ma znaczenie?

Często doświadczeni użytkownicy zwracają uwagę na datę produkcji ogumienia, np. podczas zakupu samochodu używanego. Auto może mieć opony z roku 2014, ale używane od 4 lat. Może być tak, że opony wyprodukowano wcześniej niż nowe auto. Dochodzi czasem do sytuacji, że opony w hurtowni są przechowywane przez 2-3 lata, zwłaszcza nietypowe rozmiary.

Przy zakupie auta używanego, warto poprosić o potwierdzenie sprzedaży ogumienia (fakturę lub paragon), jeśli sprzedający deklaruje, że wymieniał je niedawno. Mogą to być opony 3-letnie, a jeszcze objęte gwarancją, bo kupione np. w ubiegłym roku.

Można też, szukając okazji, kupić opony 2- lub 3-letnie po niższej cenie, niczego nie tracąc na ich właściwościach i gwarancji. Czołowi producenci opon zapewniają, że opona swoje życie rozpoczyna w dniu montażu w pojeździe i głównym czynnikiem obniżającym jej cechy jest proces starzenia w wyniku eksploatacji. Oznacza to tyle, że 3-letnia opona z hurtowni ma lepsze właściwości niż roczna, pracująca już w aucie od roku.

Warto jedynie pamiętać o tym przy odsprzedaży samochodu. Kupując i montując w roku 2020 ogumienie z roku produkcji 2018, w 2023 będziecie mieli wciąż tylko 3-letnie opony, ale dla kupującego to już będą opony 5-letnie. W związku z tym może on twierdzić, że to już ogumienie stare i podlegające wymianie, co może rzutować na cenę odsprzedaży auta. Dopiero pokazanie potwierdzenia zakupu może rozwiązać ten "problem". Jest to szczególnie ważne w przypadku opon zimowych i całorocznych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy