Za 5 lat ma być standardem. Guzik zamiast pedału hamulca

Pedał hamulca to nic innego jak zespół dźwigni łączących stopę kierowcy z pompą hamulcową. Firma Bosch pracuje nad rozwiązaniem, które może to zmienić. Tak też było w przypadku hamulca ręcznego.

Samochód z układem hamulcowym typu brake-by-wireSamochód z układem hamulcowym typu brake-by-wire
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Kto pamięta klasyczną dźwignię hamulca postojowego i ma teraz auto z elektromechanicznym hamulcem postojowym, pewnie domyśla się, o co chodzi. Zamieniono tam dźwignie i cięgno na rozwiązanie elektryczne z mechanizmem wykonawczym. Do takiego przełomu niebawem może dojść także w przypadku hamulca głównego.

Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Zalety brake-by-wire

Rezygnacja z klasycznego mechanicznego połączenie pedału hamulca z pompą wykonawczą oznacza rezygnację z wielu komponentów instalowanych w ścianie grodziowej. Poniekąd pedał hamulca staje się jedynie przyciskiem.

Nie uzależnia się więc położenia pedału względem pompy i na odwrót. Umieszczenie pedału hamulca można zoptymalizować pod kątem komfortu, hałasu czy bezpieczeństwa. Jednak co najważniejsze - mocno ułatwia to budowę pojazdu na rynki z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Brake-by-wire firmy Bosch
Brake-by-wire firmy Bosch © Materiały prasowe | Bosch

Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Boscha opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego.

Ponieważ zarówno siłownik systemu by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Podczas długodystansowego testu pojazdu wyposażonego w hydrauliczny hamulec typ by-wire pokonano trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji. System działał bezbłędnie podczas całej podróży, w czasie której hamowano tysiące razy w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach