GM i Ford skonstruują 8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów

Niedługo 8-biegowe przekładnie staną się standardem w klasie premium. Jednak wyścig na liczbę przełożeń nie ustaje. General Motors i Ford chcą skonstruować 8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów.

Lewarek skrzyni biegów w Chevrolecie CamaroLewarek skrzyni biegów w Chevrolecie Camaro
Piotr Ślusarczyk

Niedługo 8-biegowe przekładnie staną się standardem w klasie premium. Jednak wyścig na liczbę przełożeń nie ustaje. General Motors i Ford chcą skonstruować 8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów.

Według New York Times General Motors i Ford nawiążą współpracę, której owocem mają być nowe automatyczne przekładnie. To ruch mający w przyszłości przynieść wymierne korzyści. Część producentów samochodów nie konstruuje skrzyń biegów samodzielnie, tylko kupuje je od zewnętrznych dostawców. To przekłada się na wyższe koszty produkcji aut.

Zjednoczenie sił potentatów będzie tańszym rozwiązaniem niż samodzielna praca. Dodatkowo redukuje to ryzyko inwestycji. Poza tym GM i Ford już kiedyś współpracowali w podobnej sprawie. Producenci razem opracowali projekt 6-biegowych automatycznych skrzyń biegów. Przekładnie 6T70 (GM) i 6F (Ford) współdzieliły rozwiązania mechaniczne, różniły się jedynie elektroniką.

8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów mają przyczynić się do zmniejszenia spalania oraz emisji CO2. Badania wskazują, że różnica w spalaniu pomiędzy 6- a 9-biegową skrzynią może wynieść nawet 16 % na korzyść tej drugiej.

General Motors i Ford powinni jak najszybciej zająć się pracą nad nowymi przekładniami. Specjaliści od skrzyń biegów - ZF - zaprezentowali już 9-biegową skrzynię, a Hyundai na 2014 rok zapowiedział premierę 10-biegowego automatu w swoim aucie. Bitwa na liczbę przełożeń będzie więc trwać, ale czy ma ona sens?

Źródło: CarScoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle, co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle, co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy