Glas - kultowy Niemiec [geneza motoryzacji]

Od maszyn rolniczych, przez skutery, do zmotoryzowania Niemiec. Taka jest historia Hansa Glasa i jego samochodziku.

Glas Goggomobil Cabrio (1959)Glas Goggomobil Cabrio (1959)
Piotr Wielgus

Firma Hansa Glasa rezydowała w Dingolfing, nazywała się Isaria Landmaschinenfabrik GmbH i do 1951 roku produkowała wyłącznie maszyny rolnicze. Wtedy poszerzyła swoją ofertę o skuter. Osiągnął on taki sukces, że zachęcił Hansa Glasa do pójścia o krok dalej. I tak w 1955 roku został wyprodukowany pierwszy model Goggomobilu, prawdopodobnie najsłynniejszy niemiecki samochód małolitrażowy lat 50.

Glas Goggomobil
Glas Goggomobil

Samochód produkowano nieustannie przez 14 lat. Sprzedano prawie 300 tysięcy egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. Goggomobil początkowo miał mieć drzwi umieszczone w miejscu przedniej maski i opuszczany dach, ale w tej wersji wypuszczono tylko jedną partię produkcyjną.

Glas Goggomobil
Glas Goggomobil

Goggomobil raz pierwszy zaprezentowano podczas Internationalen Fahrrad und Motorrad Ausstellung w 1954 roku. Auto cieszyło się z ogromnym zainteresowaniem, zaczęły napływać pierwsze zamówienia. Pojazd napędzała jednostka skonstruowana przez byłego inżyniera firmy Adler, Feliksa Dozekala. Był to dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 250 ccm, później powiększony do 300 ccm, a w końcowej fazie produkcji do 400 ccm. Maksymalna moc wynosiła 14, a potem 20 KM.

Glas Goggomobil cabrio
Glas Goggomobil cabrio

Autko zdobyło tak dużą popularność, że Glas zdecydował się na oferowanie Goggomobila w kilku wersjach nadwozia. Powstała wersja coupe, oznaczona symbolem TS, a na jej bazie wkrótce potem stworzono kabrioleta. Od 1959 roku istniała także wersja TL, czyli bagażówka. Goggomobil TL zyskał ogromną popularność, gdy 2000 sztuk tych aut kupiła niemiecka poczta. Żółte autka stały się symbolem tej instytucji.

Glas Goggomobil TL
Glas Goggomobil TL

W 1965 roku Glas zaprezentował zupełnie nowe auto, za którego projekt odpowiadał Włoch, Pietro Frua. Był to model 2600, napędzany ośmiocylindrowym silnikiem widlastym. Jednostka powstała z połączenia dwóch silników o pojemności po 1,3 l każdy. Samochód rozpędzał się do aż 200 km/h. W 1966 roku przedsiębiorstwo Glasa przejęło BMW. Nowi właściciele zdecydowali się kontynuować produkcję 2600, zmieniając jedynie nazwę na BMW 3000 V8.

Glas 2600 V8
Glas 2600 V8

Glas do dziś wspominany jest w Niemczech z sentymentem, a jego Goggomobil uważa się za samochód kultowy. Auto eksportowano do  36 krajów, a w Polsce posłużyło jako wzór dla Mikrusa MR300, wytwarzanego w Mielcu w latach 1957-1960. W Australii na bazie sedana zbudowano małego roadstera o nazwie Dart.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki