Giełda klasyków: Wyścigowe legendy w Paryżu

W nadchodzącym tygodniu oczy miłośników klasycznych samochodów z pewnością będą skupione na Paryżu. Już 5 lutego odbędzie się licytacja RM Auctions, 6 lutego licytować będzie Bonhams, 7 i 8 z kolei - Artcurial Motorcars organizuje Retromobile 2014 i Solo Alfa - kolejne dwie aukcje, na których wręcz przebierać możemy wśród przepięknych okazów.

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype
Źródło zdjęć: © RM Auctions
Adam Piotrowski

RM Auctions zachwyca wspaniałym doborem samochodów wyścigowych. Zestawione od lat 30-tych do czasów dzisiejszych pokazują przepiękny przekrój maszyn stworzonych do tego, by jak najszybciej przemieszczać się po torach całego świata, a w szczególności - po Le Mans, które dla Francuzów jest obiektem kultu. Gotówka kolekcjonerów z pewnością znów popłynie wartkim strumieniem.

1936 Delahaye 135 S

1936 Delahaye 135 S
1936 Delahaye 135 S © RM Auctions

Jeden z 16 skonstruowanych i 7 istniejących do dzisiaj. Ma na koncie zwycięstwo w klasie w 24h wyścigu Spa w 1936 roku. 160 KM z 6-cylindrowej jednostki 3,6 l, czterobiegowa skrzynia, niezależne zawieszenie przednich kół i hydraulicznie sterowane hamulce bębnowe.

1936 Delahaye 135 S
1936 Delahaye 135 S © RM Auctions

Przewidywana cena: 1-1,5 mln euro

1950 Aston Martin DB2

1950 Aston Martin DB2
1950 Aston Martin DB2 © RM Auctions

Jest to 13 wyprodukowany egzemplarz (wszystkich DB2 było 411, w tym 50 z charakterystycznym grillem w kształcie tarki). 4 w klasie w 6-godzinnym wyścigu Sebring w 1950. Ponad 200 KM, 6-cylindrowa, rzędowa, 3-litrowa jednostka zasilana potrójnymi gaźnikami Webera 35 DCOE.

1950 Aston Martin DB2
1950 Aston Martin DB2 © RM Auctions

Przewidywana cena: 270-345 tys. euro

1953 Gordini Type 24 S

1953 Gordini Type 24 S
1953 Gordini Type 24 S © RM Auctions

Między '46 a '57 Gordini zdołał zbudować zaledwie 32 wozy, które były w stanie dotrzymywać tempa o wiele bogatszym zespołom, jak Ferrari, Maserati, Lancia, Mercedes, Jaguar czy Aston Martin. Najbardziej charakterystycznym elementem tego egzemplarza jest rzędowy silnik 8-cylindrowy, zbudowany z połączenia dwóch jednostek. 265 KM, pięciobiegowa skrzynia biegów, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach.

1953 Gordini Type 24 S
1953 Gordini Type 24 S © RM Auctions

Przewidywana cena: 3-4 mln euro

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti
1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti © RM Auctions

Jeden z 31 wyprodukowanych egzemplarzy, wielokrotny zwycięzca w klasie, 5. miejsce w generalce w wyścigu 12h Sebring w 1955. Ścigali się nim słynni amerykańscy kierowcy - Phil Hill i Caroll Shelby. 260 KM, 4-cylindrowy, 3-litrowy silnik Aurelio Lamprediego zasilany podwójnymi Weberami 45 DCO/A3, pięciobiegowa skrzynia, hamulce bębnowe.

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti
1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti © RM Auctions

Przewidywana cena: 1,8-2,1 mln euro

1955 Jaguar D-Type

1955 Jaguar D-Type
1955 Jaguar D-Type © RM Auctions

Siódmy wyprodukowany egzemplarz z 53 dostarczonych klientom. To egzemplarz zakupiony przez Biba Stillwella, który wygrał nim czterokrotnie tytuł mistrzowski w Australii. Około 300 KM, R6 3,8 litra, 4 biegowa skrzynia, hamulce bębnowe. Jaguar D-Type był rewolucyjny dzięki aerodynamicznej sylwetce, a stał się ikoną dzięki trzykrotnemu zwycięstwu w 24h Le Mans.

1955 Jaguar D-Type
1955 Jaguar D-Type © RM Auctions

Przewidywana cena: 4,1-4,7 mln euro

1964 Porsche 904 Carrera GTS

1964 Porsche 904 Carrera GTS
1964 Porsche 904 Carrera GTS © RM Auctions

Pierwszy egzemplarz sprowadzony do Wielkiej Brytanii, jedyny w barwach Irish Green. 185 KM, 2-litrowy 4-cylindrowy silnik, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, 4 hamulce tarczowe.

1964 Porsche 904 Carrera GTS
1964 Porsche 904 Carrera GTS © RM Auctions

Przewidywana cena: 1-1,4 mln euro

1965 Ford Mustang 289

1965 Ford Mustang 289 Racing Car
1965 Ford Mustang 289 Racing Car © RM Auctions

Przygotowany współcześnie do wyścigów samochodów historycznych, z pełnym wyposażeniem i paszportem FIA.

1965 Ford Mustang 289 Racing Car
1965 Ford Mustang 289 Racing Car © RM Auctions

Przewidywana cena: 75-95 tys. euro

1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro

1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro
1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro © RM Auctions

Lola to marka stworzona przez Erica Broadleya, jednego z konstruktorów Forda GT40, który po odejściu stworzył własny zespół, budując wozy dla amerykańskich klientów. Ponad 450 KM, silnik V8 zasilany czterema Weberami 48IDA, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.

1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro
1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro © RM Auctions

Przewidywana cena: 295-355 tys. euro

1973 Porsche 917/30 Can-Am Spyder

1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder
1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder © RM Auctions

Najmocniejszy samochód wyścigowy w historii. Co ciekawe ten egzemplarz jako jedyny nigdy nie brał udziału w zawodach. Około 1100 KM, 5-litrowa, podwójnie turbodoładowana 12-cylindrowa jednostka. 4 biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.

1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder
1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder © RM Auctions

Przewidywana cena: 2,1-2,9 mln euro

1980 Alfa Romeo 179B Formula 1

1980 Alfa Romeo 179B Formula 1
1980 Alfa Romeo 179B Formula 1 © RM Auctions

Po sukcesach w początkach Formuły 1 (mistrzostwo '50-51), Alfa Romeo przez szereg lat pozostawała w stawce jako konstruktor silników ('61-79). Ten egzemplarz pochodzi z drugiego roku po powrocie do F1, w debiutanckim wyścigu w Argentynie Bruno Giacomelli dojechał nim do mety na 5-tym miejscu. 500 KM, 3-litrowe V-12, 5 biegów, niezależne zawieszenie wszystkich kół, hamulce tarczowe.

1980 Alfa Romeo 179B Formula 1
1980 Alfa Romeo 179B Formula 1 © RM Auctions

Przewidywana cena: 90-130 tys. euro

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype
1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype © RM Auctions

Jeden z 10 fabrycznych egzemplarzy z 1980. Zajął 3 miejsce w 24h Le Mans podczas historycznego finiszu, w którym Porsche zgarnęły 3 pierwsze miejsca. 620 KM, chłodzone powietrzem 6-cylindrowe 2,7 l z dwiema turbosprężarkami, 5 biegów, niezależne zawieszenie i wentylowane hamulce tarczowe. Pierwsze wyścigowe Porsche z nadwoziem samonośnym.

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype
1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype © RM Auctions

Przewidywana cena: 2,1-2,9 mln euro

1982 Rondeau M482 Le Mans GTP

1982 Rondeau M482 Le Mans GTP
1982 Rondeau M482 Le Mans GTP © RM Auctions

Jean Rondeau skonstruował w sumie 19 wozów, w jednym z nich wygrywając 24h Le Mans w 1980. Ten licytowany egzemplarz przetrwał 5 wyścigów 24h Le Mans w latach 1983-87, bijąc tym swoisty rekord. 550 KM, 3,3 l V-8 Coswortha, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.

1982 Rondeau M482 Le Mans GTP
1982 Rondeau M482 Le Mans GTP © RM Auctions

Przewidywana cena: 200-250 tys. euro

2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype

2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype
2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype © RM Auctions

Jeden z dwóch zbudowanych w 2008 roku, drugie miejsce w wyścigu 24h Le Mans. Ponad 700 KM, 5,5 l, podwójnie turbodoładowany silnik Diesla V-12, 6-biegowa skrzynia sekwencyjna, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.

2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype
2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype © RM Auctions

Przewidywana cena: 1,4-1,8 mln euro

2010 Ferrari 599XX

2010 Ferrari 599XX
2010 Ferrari 599XX © RM Auctions

Jeden z 29 egzemplarzy zbudowanych do specjalnego programu wyścigowego Ferrari Corse Clienti. To fabryczny egzemplarz testowy, z przebiegiem zaledwie 600 km. 730 KM, 6-litrowe V-12, 6-biegowa skrzynia F1, hamulce ceramiczne. Ferrari 599XX znane jest z nieprawdopodobnego rekordu... na północnej pętli Nurburgringu Raffaele de Simone osiągnął nim czas o niemal pół minuty lepszy, niż w Enzo (6:58:16).

2010 Ferrari 599XX
2010 Ferrari 599XX © RM Auctions

Przewidywana cena: 800 tys.-1,1 mln euro

To nie wszystko

Jezeli nie macie jeszcze dość, więcej informacji o wybranych samochodach z aukcji znajdziecie na Giełdzie klasyków: www.gieldaklasykow.pl/tag/rm-auctions.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa