Giełda klasyków: Paryskie boginie

Deesa nazywana była dziełem sztuki za czasów swojej młodości, została nim do dziś. Na trwających w Paryżu targach Retromobile chcąc kupić klasycznego Citroena wybierać możemy wśród kilkunastu sztuk...

1964 Citroën DS19 Concorde1964 Citroën DS19 Concorde
Źródło zdjęć: © Bonhams
Adam Piotrowski

Tu pokażę Wam wybrane cztery. Każdą z nich można nabyć jutro, 6 lutego - w ramach aukcji LES GRANDES MARQUES DU MONDE AU GRAND PALAIS prowadzonej przez dom aukcyjny Bonhams.

Oficjalnie Citroen produkował trzy wersje nadwoziowe - standardową berlinę, pokaźne kombi i kabriolet. Ten ostatni powstał dzięki uporowi Henri'ego Chapron'a, który mimo początkowej odmowy fabryki kupował i przerabiał DSy tak, że aż fabryka uległa, wprowadzając je do własnej oferty... ale po kolei.

Pierwszy w '55 był model DS19.

W '57 wszedł do produkcji ID - ze słabszym silnikiem i uboższym wyposażeniem.

Kombi (Break) pojawiło się w '58.

1964 Citroën DS19 Concorde coupé

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

W międzyczasie w swojej paryskiej firmie karoseryjnej Henri Chapron budował wozy, za którymi oszalała francuska arystokracja. Warsztat, którego tradycje sięgają lat 20-tych i budowy nadwozi dla takich marek, jak Talbot, Delage czy Delahaye, w lat 50-tych, w związku z zamknięciem zamówień od stałych klientów, szukał nowych wyzwań. Rewolucyjna Deesa okazała się być doskonałym materiałem do dalszych modyfikacji.

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

Z warsztatu Chaprona wyjeżdżało sporo różnych wariacji. Oprócz kabrioletów zwanych m.in. Croisette, Le Caddy i Palm Beach, było to również coupe - Le Dandy i Concorde, charakteryzujący się doskonałymi proporcjami i zwiększoną przestrzenią nad głowami pasażerów tylnej kanapy.

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

Wersji Concorde powstało przez 5 lat zaledwie 38, co było wynikiem metody działania Henri'ego. O ile kabriolety w dużej części od '61 roku powstawały na zamówienie fabryki (te zwane są Usine Decapotable), to coupe było ciągle budowane jedynie na indywidualne zamówienia, na podstawie egzemplarzy kupionych u dealerów.

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

Ten piękny egzemplarz pochodzi z włoskiej kolekcji, został odrestaurowany w 2011 roku, pokryty jest dwukolorowym lakierem i wyposażony w półautomatyczną skrzynię biegów.

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

Przewidywana cena: 550-670 tys. PLN

1964 Citroën DS19 Concorde coupé
1964 Citroën DS19 Concorde coupé © Bonhams

1966 Citroën DS21 Prestige

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

W '65 przyszła pora na nowy model - DS21 (oznaczenie pochodzi od pojemności silnika). Pomimo 10 lat od premiery, Deesa w dalszym ciągu prezentowała się niezwykle futurystycznie i dzięki pneumatycznemu zawieszeniu oferowała komfort, jakiemu nadal nie mogła dorównać żadna inna limuzyna.

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

Wersja DS21 Prestige charakteryzowała się najwyższym możliwym wyposażeniem. Te samochody również wyjeżdżały od Henri'ego Chapron'a, który w międzyczasie zawęził współpracę z fabryką.

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

Na wyposażeniu tego egzemplarza znalazł się nawet telefon, rzecz całkowicie niebywała w owych czasach. Ciekawostką jest również dodatkowy prędkościomierz, zainstalowany dla pasażerów tylnej kanapy.

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

Ten piękny egzemplarz to kolejny przedstawiciel włoskiej kolekcji, częściowo odrestaurowany w 1999 roku.

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

Przewidywana cena: 170-210 tys. PLN

1966 Citroën DS21 Prestige
1966 Citroën DS21 Prestige © Bonhams

1966 Citroën DS21 Le Caddy

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

Henri Chapron z pewnością najbardziej znany jest ze swojego modelu cabrio, zwanego fabrycznym - Usine Decapotable. Nie jest to jednak jedyna forma, jaką oferował.

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

Le Caddy powstawał od 1959 roku, charakteryzował się zmienioną linią bagażnika, który nie opadał tak, jak w innych wersjach, lecz był pociągnięty na kształt skrzydła.

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

Ta wersja wyposażona jest już w wydłużone drzwi, które były charakterystyczne dla późniejszych egzemplarzy.

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

W ciągu 9 lat Le Caddy powstało w zaledwie 34 egzemplarzach, co czyni je wyjątkowo pożądanymi na rynku kolekcjonerskim.

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

To kolejny egzemplarz z włoskiej kolekcji. Oczekiwana cena: 800-970 tys. PLN.

1966 Citroën DS21 Le Caddy
1966 Citroën DS21 Le Caddy © Bonhams

1972 Citroën DS 23ie Pallas

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

W 1972 roku Deesa pojawiła się w swojej ostatniej formie - DS23ie.

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

To model z wtryskiem, dzięki któremu udało się uzyskać 125 KM.

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

Wersja Pallas była najbogatszą w ofercie. Możemy odszukać w niej m.in. półautomatyczną skrzynię biegów.

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

Ten egzemplarz został kompletnie odrestaurowany w 2011 roku i pokonał od tego czasu mniej niż 5000 km.

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

Oczekiwana cena: 160-190 tys. PLN

1972 Citroën DS 23ie Pallas
1972 Citroën DS 23ie Pallas © Bonhams

Jak widać - szukając Deesy można odkryć ją na nowo.

W bogatych i niespotykanych wersjach, w pięknie odrestaurowanym stanie budzi dziś nie mniejsze zainteresowanie, niż pół wieku temu, a w wyjątkowych wersjach Chaprona - może być obiektem kultu i ozdobić każdą kolekcję.

Jeżeli chcielibyście zobaczyć, co jeszcze można kupić na Retromobile 2014 w Paryżu, co ciekawsze kąski przedstawiam na stronie Giełdy klasyków, sprawdźcie koniecznie:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa