Gdzie można spać w samochodzie? Sprawdzamy przepisy obowiązujące w Europie

Spanie w aucie podczas podróży może być dla wielu turystów ciekawą przygodą i alternatywą dla tradycyjnego urlopu. Dla innych będzie awaryjną odpowiedzią na brak wygodniejszego noclegu. Niezależnie od powodów, pozostaje pytanie - czy jest to w ogóle legalne? Sprawdzamy.

Któż nie chciałby zasnąć z takim widokiem? Warto jednak wiedzieć, gdzie jest to możliwe.Któż nie chciałby zasnąć z takim widokiem? Warto jednak wiedzieć, gdzie jest to możliwe.
Źródło zdjęć: © fot. Gettyimages
Aleksander Ruciński

Tekst opisujący 5 zwyczajnych aut, które podczas wakacyjnych wojaży mogą zastąpić namiot, cieszył się sporą popularnością. Wygląda na to, że zainteresowanie tematem wśród polskich kierowców jest naprawdę spore. Trudno się temu dziwić - pandemia sprawiła, że wiele osób decyduje się na bardziej spontaniczne podróże, często bez sprecyzowanego planu i pewności co do miejsca noclegu.

Spanie w samochodzie osobowym może w takiej sytuacji być ostatnią deską ratunku. Dla niektórych bywa też ciekawym sposobem na urlop, a nawet ulubionym stylem podróżowania. W Polsce wciąż zdaje się nie mieć przesadnie wielu zwolenników, ale w niektórych krajach Europy bywa całkiem popularny.

Potwierdzi to każdy, kto będąc na zagranicznych wakacjach odwiedził nocą duże parkingi lub stacje benzynowe przy autostradach. Rzędy osobówek zaparkowanych w towarzystwie "pauzujących" TIR-ów nikogo tam nie dziwią.

Odpoczynek w samochodzie jest wbrew pozorom zjawiskiem dość powszechnym, ale czy legalnym? Wiele zależy od tego gdzie zaplanujecie nocleg i jak będziecie się zachowywać. Choć żyjemy w unijnej rzeczywistości, przepisy regulujące te kwestie potrafią różnić się w poszczególnych krajach Europy, czego przykłady znajdziecie poniżej:

Polska

Polska jest jednym z najbardziej liberalnych krajów jeśli chodzi o spanie w samochodzie. Powód jest prosty - nie istnieją konkretne przepisy dotyczące tego zagadnienia, więc w myśl zasady "co nie jest zakazane, jest dozwolone", możecie spać w aucie całkiem legalnie.

Gdzie? Wszędzie tam, gdzie ruch i postój pojazdów nie jest zakazany. Kemping w lesie, na moście czy poboczu autostrady odpada, ale wszędzie indziej nie powinno być problemu. Oczywiście z wyłączeniem terenów prywatnych, gdzie nasza aktywność może nie spodobać się właścicielowi.

Niemcy i Austria

Przepisy w Niemczech i Austrii są zdecydowanie bardziej restrykcyjne, choć nie delegalizują spania w aucie. Zgodnie z tamtejszym prawem można nocować wyłącznie na publicznych parkingach przy drogach i stacjach benzynowych.

Zabrania się jednak "koczowania" w danym miejscu dłużej niż jedną noc, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami nocleg w aucie ma być sposobem na odzyskanie sił przed ruszeniem w dalszą trasę, a nie alternatywą dla hotelu.

Kraje skandynawskie

Skandynawia słynie z liberalnej polityki dotyczącej turystów i spania na łonie natury zarówno pod namiotem, jak i w samochodzie. Noclegi "na dziko" są legalne w Szwecji, Norwegii czy Finlandii na poboczach dróg, publicznych parkingach a nawet przy plaży, pod warunkiem, że zachowamy dystans minimum 150 metrów od zabudowań mieszkalnych.

Zdarzają się jednak publiczne parkingi z oznakowaniem informującym o zakazie spania oraz miejsca, w których można przebywać w celach rekreacyjnych, ale nie dłużej niż przez 24 godziny.

Litwa, Łotwa, Estonia

Państwa bałtyckie, podobnie jak Polska, nie regulują konkretnie kwestii spania w aucie. W większości przypadków jest więc to tam całkowicie legalne. Oczywiście z wyłączeniem lasów, parków narodowych i terenów prywatnych.

Co ciekawe, infrastruktura w okolicy turystycznych miejscowości jest całkiem rozbudowana. Darmowe toalety, a nawet miejsca na ognisko w pobliżu parkingów nie należą do rzadkości.

Szwajcaria

Kraj słynący z dość restrykcyjnych przepisów o dziwo dopuszcza możliwość noclegu w pojeździe, pod warunkiem, że korzystamy z miejsc przeznaczonych na legalny postój i ograniczymy pobyt do maksymalnie 2 nocy. Znane są przypadki wizyt policji i wylegitymowania podczas odpoczynku, choć są one spowodowane raczej troską o bezpieczeństwo niż szukaniem powodu do nałożenia mandatu.

Bułgaria, Słowenia, Chorwacja

Jeden z najpopularniejszych samochodowych kierunków wśród Polaków, nie do końca sprzyja spaniu w aucie. Teoretycznie taka aktywność jest nielegalna, ale w wielu regionach przepisy są martwe, a policja nie zwraca uwagi na wypoczywających w samochodzie, pod warunkiem, że nocleg nie przerodzi się w pełnoprawny kemping.

Francja, Włochy i Hiszpania

W trzech ww. krajach wiele zależy od dobrej woli policji, konkretnego regionu oraz tego czym jedziemy. Kampery, a tym bardziej busy zaparkowane poza kempingami to niemal gwarancja kontaktu z policją. Szczególnie we Francji, gdzie władze są mocno wyczulone na kierowców realizujących długodystansowe transporty autami dostawczymi.

Śpiąc w osobówce, szczególnie na parkingach przy autostradach i stacjach benzynowych nie powinniśmy jednak mieć większych problemów. Przed wycieczką do krajów śródziemnomorskich warto zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w konkretnych regionach, które są bardzo zróżnicowane.

Holandia

Ten niewielki, europejski kraj może pochwalić się imponującą infrastrukturą kempingową. Pewnie dlatego wszędzie poza wyznaczonymi miejscami, spanie w samochodzie jest całkowicie nielegalne i zagrożone grzywną w wysokości do 500 euro na osobę.

Przede wszystkim kultura i rozsądek

Jak widać, nocleg w aucie jest możliwy w większości europejskich państw. Legalnie zaparkowane auto z kierowcą i pasażerem w środku nie powinny stanowić większej uciążliwości dla otoczenia i w praktyce rzadko kiedy przykuwa uwagę policji.

Decydując się na ten sposób podróżowania, warto jednak wybierać sprawdzone miejsca, w których odpoczywają również inni kierowcy. Wówczas mamy gwarancję bezpieczeństwa oraz świadomość, że nocleg w aucie jest akceptowany. Najczęściej są to przydrożne parkingi, miejsca obsługi podróżnych i stacje benzynowe, które poza kilkoma metrami przestrzeni na auto dysponują również odpowiednią infrastrukturą, jak toalety, prysznice czy śmietniki.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut