FSO 1100 Coupe: Polski Lotus Esprit, który mógłby zachwycić włoskich projektantów
Choć samochody FSO często nie są doceniane, fabryka na Żeraniu ma w swojej historii interesujące prototypy. Jednym z nich jest model 1100, nazywany polskim lotusem, choć niestety nie dorównywał mu pod względem silnika.
Historia FSO 1100 Coupe
Polska z pewnością nie jest motoryzacyjnym potentatem. W historii mieliśmy jednak przykłady inicjatyw i samochodów, które mogły to zmienić. Gdyby tylko... Właśnie owo "gdyby" sprawiło, że jesteśmy - niestety - tu, gdzie jesteśmy. Jednym z takich interesujących samochodów było FSO 110 Coupe, który mógł być spełnieniem marzeń o nietuzinkowej motoryzacji w szarej rzeczywistości.
FSO 1100 Coupe, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, wyróżniało się metalowym nadwoziem i klasycznym układem 2+2. Samochód miał sportową pozycję za kierownicą i kubełkowe fotele, choć tylna kanapa nie oferowała zbyt wiele przestrzeni. Klinowate nadwozie inspirowane włoskim stylem mogło konkurować z projektami z tamtejszych studiów stylistycznych. Odsłonięcie auta w 1974 r. podczas wystawy "Warszawa XXX" musiało być prawdziwą sensacją.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD
FSO 1100 Coupe było często porównywane do Lotusa Esprit, zaprojektowanego przez Giugiaro. Oba samochody miały centralnie umieszczony silnik i napęd na tylne koła. Mimo że Esprit wszedł do produkcji w 1976 r., prace nad nim rozpoczęły się wcześniej, co wyklucza możliwość "kradzieży" projektu przez Brytyjczyków.
Techniczne ograniczenia
Lata 70. nie sprzyjały rozwojowi sportowych samochodów w FSO. Model 1100 Coupe bazował na komponentach dostępnych na Żeraniu, takich jak zmodyfikowana płyta z Zastavy 1100 i elementy z Fiata 125p. Silnik o mocy 55 KM z Zastavy pozwalał na osiągnięcie prędkości 140 km/h. Niewiele. Przyspieszenie również było niewystarczające dla sportowego auta. A co gdyby zamontowano tam mocniejszy silnik? Teroetycznie w samochodzie ważącym ok. 900 kg nie trzeba wiele. Pozostawał jednak problem. Jak przyznawali twórcy 1100, samochód był nadsterowny.
FSO 1100 Coupe pozostało na etapie prototypu i nigdy nie weszło do produkcji seryjnej. Po kilku wystawach samochód został uznany za nierokujący i ostatecznie zniszczony. Dziś pozostają jedynie wspomnienia i zdjęcia, które przypominają o potencjale tego projektu.