Frank Stephenson pokazuje na filmie, jak projektował Mini z 2001 roku i co łączy je z buldogiem

Przez ponad 40 lat Mini wyglądało tak samo, aż tu nagle w 2001 roku przyszła rewolucja. Odpowiadał za nią m.in. Frank Stephenson, jeden z najznamienitszych projektantów samochodowych w historii. W krótkim filmie zdradza, jak powstało "nowożytne" Mini.

Projekt "nowego" Mini ma już prawie 20 lat, a ciągle wygląda świeżoProjekt "nowego" Mini ma już prawie 20 lat, a ciągle wygląda świeżo
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński/YouTube.com
Michał Zieliński

Na tę rewolucję składało się kilka elementów, a podstawowym był fakt, że Mini zmieniło właściciela. W 1994 roku Rover, który wtedy odpowiadał za produkcję kultowych brytyjskich "maluchów", został kupiony przez BMW. Rok później wystartowały prace nad zupełnie nowym Mini.

W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie miał to być tani środek transportu dla mas. Oj nie, Mini miało stać się małym autem premium dla wymagających. To oznaczało, że po raz pierwszy w historii Mini miało zostać zaprojektowane na nowo. Zadanie to spadło na Franka Stephensona, projektanta pracującego wówczas w BMW. Po latach wyjaśnia, jak udało mu się połączyć klasykę z nowoczesnością.

How I Designed The MINI COOPER....

W filmie wyjaśnia, że jednym z kluczowych konceptów było podzielenie auta na trzy poziomy, przez co przypomina trzyczęściowy tort: pierwszym jest dach, drugim szyby, trzecim pozostała część nadwozia. Stephenson tłumaczy również, dlaczego nowe Mini pierwszej generacji ma tak olbrzymią maskę – było to konieczne, żeby zachować charakterystyczną linię, która przebiegała nad przednim nadkolem auta.

Równie istotne było nawiązanie do... buldoga. Podobnie jak psy tej rasy, Mini ma wystającą "szczękę", co tylko podkreśla jego brytyjskie korzenie. Projektant wyjaśnia też, jak proporcje sprawiły, że auto nawet blisko 20 lat po premierze wygląda fantastycznie oraz dlaczego wydaje się być szersze, niż faktycznie jest.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej