Fotoradary budzą strach w polskich kierowcach. Wyniki badań zaskakują

Fotoradary i punkty odcinkowego pomiaru prędkości stanowią codzienność polskich dróg. Bez wątpienia znacząco wpływają na poprawę bezpieczeństwa, ale często są też przyczyną absurdalnych zachowań kierowców. Jak się okazuje, większość z nich mija punkty pomiaru, jadąc dużo wolniej, niż pozwalają na to przepisy.

Z badań Yanosika jednoznacznie wynika, że fotoradary wpływają negatywnie na płynność jazdy.Z badań Yanosika jednoznacznie wynika, że fotoradary wpływają negatywnie na płynność jazdy.
Źródło zdjęć: © (WOJCIECH STROZYK / REPORTER/EAST NEWS)
Aleksander Ruciński

Potwierdzają to badania przeprowadzone wśród użytkowników aplikacji Yanosik, z której korzysta 1,5 mln polskich kierowców. Zadaniem Yanosika jest informowanie ich o zagrożeniach i zdarzeniach na drodze takich jak zatrzymane pojazdy, wypadki, kontrole prędkości, czy fotoradary. Tak duża liczba użytkowników stanowi szerokie spektrum przydatne w badaniach zachowań kierowców. Tym razem skupiono się na sprawdzeniu ich reakcji na fotoradary. Wyniki są zaskakujące.

Badanie przeprowadzono na podstawie anonimowych danych z przejazdów użytkowników Yanosika. Szczegółowej analizie poddano zachowania kierowców w pobliżu 430 fotoradarów i 30 punktów odcinkowego pomiaru prędkości. Jak się okazuje, w zdecydowanej większości przypadków zaobserwowano jazdę z prędkością niższą, niż pozwalają na to obowiązujące przepisy.

Na wykresie przygotowanym przez Yanosika można dostrzec ciekawą tendencję. Na dystansie 800-650 metrów od fotoradaru kierowcy jadą delikatnie za szybko (o około 2-3 km/h), by potem zacząć wyraźnie zwalniać. W odległości 50 metrów od miejsca pomiaru jadą już średnio o 20 km/h mniej niż pozwalają na to przepisy, a po minięciu fotoradaru znów przyspieszają do dozwolonej prędkości.

W pobliżu miejsca pomiaru kierowcy gwałtownie zwalniają.
W pobliżu miejsca pomiaru kierowcy gwałtownie zwalniają. © yanosik.pl

Co ciekawe, im wyższa jest wartość wskazana na znakach, tym większe różnice pomiędzy prędkością ustaloną przepisami, a rzeczywistą, z jaką jadą kierowcy. W obszarze zabudowanym jest to około 20 km/h, lecz już w miejscu ograniczenia do 70 km/h, większość badanych jedzie o 30 km/h wolniej. Co jest powodem takiego zachowania?

Raczej nie brak pewności co do tego, jaka prędkość obowiązuje na danym odcinku. Aplikacja Yanosik na bieżąco monitoruje bowiem prędkość pojazdu i informuje kierowcę, gdy ten łamie przepisy. Wyniki przeprowadzonych badań znajdują swe odzwierciedlenie w rzeczywistości. Każdy, kto jeździ po Polsce, sam zapewne dostrzega podobne zjawiska i chcąc nie chcąc się do nich przyczynia. Przy dużym natężeniu ruchu zachowanie jednego kierowcy wpływa bowiem na wszystkich pozostałych.

Z jednej strony wyniki przedstawionych badań nie napawają optymizmem. Zaobserwowane zachowania z pewnością wpływają negatywnie na płynność ruchu oraz dynamikę jazdy. Z drugiej jednak wyraźnie widać, że fotoradary spełniają swoją funkcję, jaką jest obniżenie prędkości przejazdów w newralgicznych miejscach. Płynność, czy bezpieczeństwo? Szkoda, że nie potrafimy korzystać z dróg w taki sposób, by mieć jedno i drugie.

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny