Ford składa broń. Agencyjny model sprzedaży niewypałem w Europie?

Ford planował przejść w Europie na agencyjny model sprzedaży w 2026 r. Teraz jednak potwierdzono, że pomysł ten umarł w zarodku. Amerykanie nie są jednak pierwszą marką, która napotkała problemy przy próbie zmiany modelu sprzedaży.

Vehicles at a Ford dealership in New Lebanon, New York, US, on Thursday, Jan. 25, 2024. Ford Motor Co. is scheduled to release earnings figures on February 6. Photographer: Angus Mordant/Bloomberg via Getty ImagesFord wycofał się z pomysłu agencyjnego modelu sprzedaży
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

W przeciągu ostatnich kilku lat wiele koncernów zaczęło upatrywać szansy w agencyjnym systemie sprzedawania pojazdów. W takim układzie salon dealerski przestaje być na papierze stroną w umowie, a klientowi fakturę wystawia sam producent. Salony stają się wtedy de facto pośrednikami, którzy odpowiadają za dostarczenie aut, ich udostępnienie do jazdy testowej i ich serwisowanie. Za sprzedane egzemplarze otrzymują zaś prowizję.

Dlaczego producenci forsowali bądź forsują ten pomysł? Taki system docelowo zmniejsza liczbę potrzebnych punktów sprzedaży, a sporą jej część przenosi do Internetu. To oczywiście spotyka się z krytyką grupy, która potencjalnie może stracić na tym najbardziej, czyli samych dealerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota - wirtualny salon

Przejście na tryb agencyjny nie okazało się gładkie, o czym teraz boleśnie przekonał się Ford. Pilotażowy program w Holandii sprawił najpierw, że wprowadzenie tego schematu w całej Europie zostało opóźnione do 2026 r. 

Teraz zaś w rozmowie z brytyjskim "Autocar" szefowa Forda ds. sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie dr Anna Lena Strigel potwierdziła, że model agencyjny nie znajduje się w obecnych planach marki. Obecnie celem amerykańskiej firmy jest stworzenie na Starym Kontynencie "zaawansowanego modelu franczyzowego", co ma być wariacją na temat obecnie działającej sieci.

Rozwinęliśmy masze myślenie, aby stworzyć coś, co nazywamy "zaawansowanym modelem franczyzowym", w którym wykorzystujemy najnowsze systemy, aby uzyskać więcej informacji o klientach. Możemy naprawdę szczegółowo obserwować podróż klienta od początku do końca, jednocześnie zachowując partnera franczyzowego jako bardzo ważny kręgosłup naszego systemu.

dr Anna Lena Strigel
w rozmowie z "Autocar"

Ford nie jest pierwszym producentem, który napotkał trudności przy wprowadzaniu agencyjnego modelu sprzedaży. Jak przypomina "Automotive News Europe", koncern Stellantis z uwagi na problemy natury informatycznej wstrzymał swoje programy pilotażowe w krajach Beneluksu i Austrii. Z bliźniaczego powodu transformację odłożyło w czasie Mini. Na Wyspach Brytyjskich zaś z uwagi na protesty dealerów Audi swoje plany odroczyło, zaś Jaguar Land Rover całkowicie porzucił ten pomysł.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach