Używane Fiat Brava/Bravo - typowe awarie i problemy

Fiat Brava/Bravo w latach 90. był rozchwytywany przez polskich klientów, którzy szukali pachnących świeżością aut z gwarancją za rozsądne pieniądze. Niestety, z upływem czasu obydwa wozy zaczęły coraz bardziej się psuć i obecnie modele te nie cieszą się już tak dużą popularnością na rynku aut używanych, co z kolei sprzyja łatwiejszemu znalezieniu zadbanej sztuki.

Fiat Brava BravoFiat Brava Bravo
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

W połowie lat 90. Fiat zdecydował się na w prowadzenie do oferty nowego modelu, a właściwie dwóch opartych w dużej mierze na tych samych podzespołach. Auta zostały ochrzczone jako Brava (5-drzwiowy hatchback) i Bravo (3-drzwiowy hatchback). Samochód od początku produkcji oferowany był w dwóch nadwoziach, a w 1997 roku zdecydowano się zwiększyć moc jednostki wysokoprężnej 1,9 l do 75 KM.

Fiat Brava
Fiat Brava © mat. prasowe / Fiat

Nie było to jednak ostatnie słowo Fiata i rok później pod maskę Bravy/Bravo trafił nowoczesny silnik Diesla z wtryskiem typu common rail - 1,9 JTD o mocy 101 lub 105 KM.

W roku 1999 roku przeprowadzono praktycznie niezauważalny lifting, a rok później do oferty włączono wzmocniony silnik benzynowy o pojemności 2,0 l, generujący moc 154 KM. Produkcja Fiata Brava/Bravo zakończyła się w 2001 roku, a jego miejsce zajął wówczas model Stilo.

Silniki

  • R4 1,2 (80 – 82 KM)
  • R4 1,4 (75 - 80 KM)
  • R4 1,6 (90 - 103 KM)
  • R4 1,8 (113 KM)
  • R5 2,0 (147 – 154 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 D (65 KM)
  • 1,9 TD (75 KM)
  • R4 1,9 JTD (101 - 105 KM)

Jak nietrudno się domyślić, silniki w ponad 10-letnim Fiacie nie będą chodziły jak szwajcarski zegarek. Jednostki benzynowe spalają nadmierne ilości oleju i często zdarzają się w nich wycieki. Najgorzej jest z motorem 1,4 l, w którym dochodzi do awarii układu smarowania odpowiedzialnego za wałek rozrządu.

Jeżeli wybierzemy innego benzyniaka, to przy prawidłowej eksploatacji (korzystanie z dobrych olejów i regularna wymiana paska rozrządu) bez większych problemów przejedziemy nim nawet ponad 300 000 km.

Fiat Brava
Fiat Brava © mat. prasowe / Fiat

Diesle w większości są dość mułowate i już dawno mają czasy świetności za sobą. W związku z tym ich osprzęt może wymagać gruntownego remontu. Najlepszym wyborem będzie motor 1,9 JTD. Ta jedna z najbardziej udanych konstrukcji Fiata nie dość, że zapewnia całkiem akceptowalną dynamikę, to jeszcze w mieście potrafi spalić około 5 l oleju napędowego na 100 km.

Kupując Fiata Bravo/Brava, nie ma co liczyć na bezproblemową eksploatacje, ale ponieważ koszty napraw, nawet przy użyciu oryginalnych części, są niskie, eksploatując to auto, nie nadszarpniemy domowego budżetu. A co się psuje? Między innymi zawieszenie, w którym uszkodzeniu ulegają łączniki stabilizatorów, górne łożyska kolumn resorujących, wahacze, sworznie zwrotnic, a także amortyzatory. Awarie elektryki to również norma.

Problemy z silniczkiem krokowym biegu jałowego, niedziałający alternator czy uszkodzony rozrusznik to niedomagania, których trudno się ustrzec podczas użytkowania tego modelu. Kierowcy Bravy/Bravo narzekają na notorycznie przepalające się żarówki i bezpieczniki.

Jak już wyżej pisałem, jedną z bolączek silników tego auta są wycieki. Pojawiają się one głównie w okolicach miski olejowej, pokrywy zaworów i łączenia skrzyni z jednostką napędową.

Fiat Bravo
Fiat Bravo © mat. prasowe / Fiat

Zdarzają się też przypadki uszkodzenia układu planetarnego mechanizmu różnicowego – niekiedy prowadzi to do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów. Nietrwały jest też układ wydechowy, dlatego trzeba go regularnie go kontrolować, aby nie zgubić jakiegoś elementu po drodze. W układzie chłodniczym z czasem odmawiają posłuszeństwa termostat i wentylator chłodnicy, bywa, że dochodzi również do wycieków płynu.

Wielkie zamiłowanie Włochów do kultywowania starej tradycji urządzania sjesty podczas pracy odbija się na jakości produktów. Nie inaczej jest w przypadku Fiata Brava/Bravo - nie brakuje niedoróbek i przejawów niechlujstwa. Rozpadające się klamki drzwi, odpadający lakier na obudowach lusterek czy łuszczące się plastiki we wnętrzu to typowe bolączki tych włoskich kompaktów.

Naszym zdaniem

Zakup Fiata Brava/Bravo oczywiście wiąże się z koniecznością regularnego dokonywania pewnych napraw przez cały czas eksploatacji, ale w większości nie są to poważne awarie. Nie taki diabeł straszny, jak go malują, bo włoski kompakt ma też swoje zalety. Jakie? Przede wszystkim jest bardzo tani, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji.

Inne zalety to twarde zawieszenie, sprzyjające dynamicznej jeździe, a także ciekawy design, zwłaszcza modelu Bravo. Tak, wiem, zdążył się już nieco opatrzyć, ale w czasach swojej świetności wyróżniał się na tle nudnej konkurencji. Ceny używanych egzemplarzy wahają się w granicach od 3 000 do 12 000 zł. Warto szukać wozów użytkowanych w Polsce, ale trzeba uważać na auta naprawiane możliwie jak najniższym kosztem – mogą napsuć krwi.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach