Fiat 126-P LPT, czyli polski prototyp amfibii

Trójosiowy, sześciokołowy, nieopancerzony pojazd transportowy z możliwością pływania – pod tym skomplikowanym opisem kryje się Fiat 126-P LPT (lekki pojazd terenowy). Jeden z dwóch egzemplarzy, które przetrwały do dzisiejszych czasów, można było podziwiać podczas niedzielnego pikniku na stadionie Syrenki w warszawskim Wawrze.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Adam Polak

W drugiej połowie lat 70. rząd PRL podjął decyzję o stworzeniu lekkiego, pływającego pojazdu terenowego. Miał służyć do ewakuacji rannych, dowozu amunicji oraz wykonywać nietrudne zadania na polu walki.

Prototyp (ok. 15 sztuk) powstał w Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku i – co istotne – został zaprojektowany od podstaw, nie wykorzystywał żadnych, znanych już na świecie, rozwiązań. Wykorzystywał jednie podzespoły Fiata 126p, co miało obniżyć cenę projektu, ale przełożyło się również na bardzo słabe osiągi.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Adam Polak

W 1978 roku pierwsze sztuki trafiły do Wojska Polskiego i rozpoczęły się testy. Ich rezultaty były dalekie od oczekiwań. Pojazd zakopywał się w piasku, miał zdecydowanie za słaby silnik oraz nieprzystosowane do jazdy w trudnym terenie, małe koła. Na dalsze badania i kosztowne zmiany w projekcie nie starczyło czasu i pieniędzy. Polska amfibia nigdy nie weszła do masowej produkcji.

Jeden z testowanych pojazdów można podziwiać w Szczecinie w Muzeum Techniki. Ma za sobą bogatą karierę filmową: wystąpił m.in. w serii filmów o "Panu Samochodziku". Drugi znajduje się w prywatnych rękach, jest sprawny i pływa. Można go oglądać na pokazach w całej Polsce.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są