Fiat 124 Abarth i powrót firmy do WRC – bajki czy realne plany?

Niedawno mieliśmy premierę światową najnowszego dziecka Fiata, czyli sportowego 124 Spider. Chwilę później pojawiły się plotki o planach stworzenia jeszcze bardziej sportowej odmiany przygotowanej przez Abartha. Teraz posunięto się już wyjątkowo daleko i łączy się Fiata z powrotem do WRC i to już w sezonie 2017.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. [omniauto.it](http://www.omniauto.it/)
Marcin Łobodziński

Dlaczego akurat w tym roku? Otóż FIA wspólnie z producentami uzgodniła zmiany w przepisach technicznych samochodów WRC, które mają zdecydowanie podnieść widowisko jakim obecnie (nie) są Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata. Sezon 2017 będzie pierwszym, w którym wejdą w życie nowe przepisy. Auta mają wyglądać spektakularnie dzięki rozbudowanej aerodynamice i szerszej karoserii, ale też szybciej jeździć dzięki mocniejszemu silnikowi i aktywnemu, centralnemu mechanizmowi różnicowemu. Ma to nie tylko przyciągnąć kibiców, ale i producentów, którzy będą mogli zaprezentować wyjątkowo atrakcyjnie wyglądające samochody. Czy jest realne, by Abarth z Fiatem dołączyli do WRC już w sezonie 2017 i to z modelem 124 Spider?

Możecie mieć swoje zdanie, ja mam swoje – jest to nierealne. Ogólnie może się to zdarzyć, bo koncern FCA dużo inwestuje w promocję i ma w planach rozbudowanie sieci dilerskiej Fiata na całym świecie, jednak bardzo wątpię, by bazowym modelem był Spider. Nawet nie dlatego, że jest kabrioletem. Taki problem rozwiązał już Peugeot z modelem 307 CC, który startował w WRC z nielicznymi sukcesami, a jego dokładną historię możecie przeczytać na naszych łamach. Problem polega bardziej na konstrukcji układu napędowego. Byłoby niezwykle trudno stworzyć napęd na cztery koła do samochodu seryjnego z układem tylnonapędowym. Jedyna możliwość pojawienia się Abartha 124 Spider na rajdowych odcinkach specjalnych to przygotowanie samochodu w specyfikacji tylnonapędowej i stworzenie na przykład pucharu, jak zrobiła to Toyota z modelem GT86.

Obraz

Nie wykluczam jednak wzięcia pod budowę WRC innego modelu i tu najlepszym wydaje się 500X, którego wizualizację w wersji Abarth już Wam prezentowaliśmy. Byłaby to bardzo dobra baza, ponieważ Fiat wciąż naciska na promocję serii 500. Oczywiście 124 ma większy bagaż historyczny, ale nie zawsze o to chodzi. Fiat 500X ma już w drogowym modelu napęd na cztery koła, a przygotowanie silnika 1.6 turbo nie powinno być problemem, chociażby na bazie jednostki 1,4 T-Jet. Tyle tylko, że na drodze do WRC stoi jeszcze jeden problem – tzw. know how. Fiat i Abarth takowego nie posiadają, a w sezonie 2017 spodziewamy się czterech producentów: Volkswagena, Hyundaia, Toyoty i Citroëna, a także M-Sportu. By sprostać konkurencji trzeba minimum 2 lat przygotowań, a Fiat nawet nie wystartował jeszcze z programem WRC. Dlatego jeśli wierzyć plotkom, to powrotu do WRC nie należy się spodziewać wcześniej jak w sezonie 2018-2019.

Nie zmienia to faktu, że Abarth jest zdolny do przygotowania specjalnej wersji 124 Spider. Oczywiście pod maską pozostałby motor 1,4 litra z turbodoładowaniem, ale z pewnością moc zostałaby podniesiona do 160 lub nawet 200 KM. Takie auto mogłoby stanąć w szranki z Mazdą MX-5, a nawet z Toyotą GT86, szczególnie po zmianach w układzie hamulcowym i zawieszeniu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach