WAŻNE
TERAZ

Dron spadł koło ich wsi. Mówią, co słychać często w nocy

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej wchodzi na wysokie obroty. Powodem silnik ważny dla Jeepa

Wyniki fabryki Fiata w Tychach spadają, ale pracownicy z nieodległych zakładów w Bielsku-Białej należących do tego samego koncernu nie mają powodów do zmartwień. Produkowany u nich silnik bije rekordy popularności i ma zapewnione miejsce w strategicznych planach Jeepa na najbliższe lata.

Fabryka FCA Powertrains wyprodukowała w Bielsku-Białej sto tysięcy silników FireFly Turbo (fot. FCA Polska)Fabryka FCA Powertrains wyprodukowała w Bielsku-Białej sto tysięcy silników FireFly Turbo (fot. FCA Polska)
Mateusz Żuchowski

Obiekt Fiat Chrysler Automobiles Powertrains w Bielsku-Białej jest jedną z najbardziej uznanych fabryk silników tego włosko-amerykańskiego koncernu, co potwierdza posiadany od 2012 roku Złoty Medal World Class Manufacturing. Polskie zakłady mogą liczyć na przyjmowanie prestiżowych zleceń. Od zeszłego roku produkowane są tu najnowocześniejsze silniki benzynowe w całym portfolio koncernu FCA: jednostki FireFly Turbo o pojemności 1,0 i 1,3 litra.

Silnik FireFly Turbo (fot. FCA)
Silnik FireFly Turbo (fot. FCA)

Z tych niewielkich silników włoska firma wygenerowała pokaźne osiągi. Trzycylindrowy, litrowy motor dostarcza kierowcy całe 120 KM i 190 Nm. Większy, czterocylindrowy wariant ma już 270 Nm i 150 lub 180 KM. Obydwa projekty wykorzystują technologię MultiAir najnowszej, trzeciej generacji i wyposażone są w filtr cząstek stałych (GPF). Jak twierdzą twórcy, silniki z tej linii będą miały dłuższą żywotność niż jednostki konkurencji o podobnych pojemnościach. Chwalą się, że wykonali 60 tys. godzin testów jednostki na hamowniach i około 5 mln km testów na wszystkich szerokościach geograficznych.

Jak się okazuje, poza tym że jednostki te są nowoczesne, to cieszą się dużą popularnością. W przeciągu zaledwie roku od debiutu, z taśm produkcyjnych bielskich zakładów zjechało już sto tysięcy silników tego typu.

Obydwie jednostki póki co trafiają do Fiata 500X i Jeepa Renegade'a. Co ważne, spełniają one najnowszą normę Euro 6d-Temp, więc ich los w najbliższych latach jest bezpieczny. Co więcej, mają one szansę stać się jednymi z najważniejszych napędów dla całego koncernu FCA.

Jeep Renegade Plug-in Hybrid (2020) (fot. FCA)
Jeep Renegade Plug-in Hybrid (2020) (fot. FCA)

Włosi zapowiedzieli już, że produkowane w Polsce jednostki FireFly będą stanowiły bazę dla przyszłych napędów hybrydowych montowanych w Fiatach i Jeepach. Pierwszym modelem koncernu tego typu będzie już w przyszłym roku Jeep Renegade PHEV, w którym silnik elektryczny będzie współpracował z wytwarzanym w Bielsku 1.3 FireFly. Do roku 2022 w gamie koncernu znajdzie się aż dziesięć modeli hybrydowych i cztery w pełni elektryczne.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik