Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R

Wiele wyjątkowych samochodów miało bardzo niepozorne początku. Legendy często rodziły się w bólach i potrzebowały wielu lat, żeby dojrzeć. Bardzo mało sportowe były też początki całej rodziny GT-R Nissana. Przez wiele lat istniała ona jako Skyline GT-R, co stanowiło pochodną od auta z przełomu lat 50. i 60. Wtedy firma Prince nie była jeszcze jednym ciałem z Nissanem i Datsunem. Produkowała ona model Skyline. Podczas gdy Prince wytwarzał swoje auto do 1963 roku, w tym również w wersji Sport z nadwoziem Michelotti, równolegle wytwarzany był model S50 (od 1961).

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 11970 Nissan Skyline 2000GT-R Coupe (KPGC10)
Mariusz Zmysłowski

Dopiero w roku 1969 pojawił się Skyline GT-R. Wewnątrz określamy był kodem PGC-10 oraz KPGC-10 dla coupe. Miłośnicy nazywali go Hakosuka. Słowo to jest złożone z dwóch: Hako, oznaczającego po japońsku pudełko oraz suka, czyli skrótu od Sukairain czyli tamtejszego odpowiednika Skyline.

Auto zasilane było 2-litrowym motorem S20 (około 160 KM i 180 Nm). Jednostka była podobna konstrukcyjnie do GR8 Prince'a, stosowanej w wyścigowym R380.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 2
1970 Nissan Skyline 2000GT-R Coupe (KPGC10)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 3
1970 Nissan Skyline 2000GT-R Coupe (KPGC10)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 4
1973 Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC110)

Kolejnym wcieleniem modelu Skyline GT-R była generacja C110, której produkcja rozpoczęła się w roku 1972. Wtedy też stworzono następne pokolenie GT-R-a. Nie było ono jednak produkowane długo, ponieważ rok później nadszedł kryzys paliwowy, który uśmiercił w tamtym czasie wiele sportowych projektów.

Auto zasilane było podobnie jak poprzednik 2-litrowym motorem S20 z sześcioma cylindrami umieszczonymi w rzędzie.

W Japonii sprzedano jedynie 197 egzemplarzy KPGC110. Teraz Skyline GT-R miał zniknąć z rynku na kilkanaście lat.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 5
1973 Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC110)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 6
1973 Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC110)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 7
1987 Nissan Skyline GTS-R (KHR31)

Przez ponad 15 lat Nissan stworzył kolejne generacje Skyline: C210, R30 i R31. Znaczące były wersje R30 RS-X (do 205 KM) oraz R31 GTS-R rozwijająca z jednostki RB20DET-R 210 KM. Żadne z tych aut nie było jednak właściwym GT-R-em.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 8
1989 Nissan Skyline GT-R (BNR32)

Nissan Skyline GT-R powrócił w roku 1989 wraz z generacją R32. Wyposażony w motor RB26DETT był w stanie wykrzesać z siebie wiele. Celem twórców tej maszyny był atak na Porsche 959. Ostatecznie Nissan utarł nosa Niemcom i ówczesny czas przejazdu Zielonego Piekła należący do modelu 944 i wynoszący 8 minut 45 sekund poprawił na 8 minut 20 sekund.

Auto zgodnie z japońskimi przepisami miało jedynie 280 KM. To niemało, ale jednostka Nissana była w stanie wykrzesać z siebie znacznie więcej. Co ciekawe, nie było z tym problemu, bo producent zostawił właścicielom dyskretną furtkę. W rzeczywistości silnik ten rozwijał znacznie ponad 300 KM, a sztuczna redukcja mocy uzyskiwana była przez układ wydechowy oraz ECU. By zdjąć elektroniczny kaganiec i mieć do dyspozycji 310 KM wystarczyło odbezpieczyć żółty przełącznik.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 9
1989 Nissan Skyline GT-R (BNR32)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 10
1989 Nissan Skyline GT-R (BNR32)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 11
1989 Nissan Skyline GT-R (BNR32)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 12
1993 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR32)

Nissan Skyline GT-R R32 był bardzo skuteczną bronią torową. Dominował on w serii JTCC. I robił to niezwykle brutalnie: zwyciężył w 29 wyścigach z 29, w jakich startował, zdobywając tytuł mistrzowski w każdym roku po kolei od 1989 do 1993.

Nissan Skyline GT-R R32 mógł spisywać się na drogach znacznie lepiej, ale ograniczały go przepisy. Należał do nich zapis o maksymanym rozmiarze felg wynoszącym 16 cali. Przeszkadzało to w zamontowaniu większych tarcz hamulcowych. Później przepisy się zmieniły i w 1993 roku narodził się GT-R V-Spec (V od victory - ang. zwycięstwo). Auto zostało postawione na 17-calowych BBS-ach, za którymi pojawiły się hamulce Brembo. Zmieniono także sprzęgło.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 13
1993 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR32)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 14
1995 Nissan Skyline GT-R (BCNR33)

Kolejna generacja Nissana Skyline, która przyniosła odmianę GT-R to R33. Auto było wyposażone w tę samą jednostkę RB26DETT co poprzednik. Rzędowa szóstka oficjalnie dysponowała taką samą mocą, jednak poprawiony został moment obrotowy, który wynosił teraz 375 Nm. Zmiany w motorze były kosmetyczne i objęły głównie modyfikacje układu doładowania, w tym łożyskowania turbiny. Nieco inną turbosprężarkę montowano w odmianie N1. Różniła się ona między innymi materiałami, z których wykonano turbinę.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 15
1995 Nissan Skyline GT-R (BCNR33)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 16
1995 Nissan Skyline GT-R (BCNR33)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 17
1995 Skyline GT-R V-spec (BCNR33)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 18
1995 Skyline GT-R V-spec (BCNR33)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 19
1995 Nissan Skyline GT-R V-spec N1 (BCNR33)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 20
1999 Nissan Skyline GT-R (BNR34)

Ostatnia generacja Nissana Skyline GT-R pojawiła się w roku 1999. Maszyna ta dysponowała 2,6-litrowym motorem RB26DETT wyposażonym w doładowanie twin turbo. Auto rozwijało 332 KM (oficjalnie 276).

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 21
1999 Nissan Skyline GT-R (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 22
1999 Nissan Skyline GT-R (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 23
1999 Nissan Skyline GT-R (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 24
1999 Nissan Skyline GT-R V-Spec (BNR34)

W wersji V-Spec montowane były dodatkowe elementy nadwozia poprawiające aerodynamikę, w tym również dyfuzor. Nissan zastosował także wydajny dolot powietrza chłodzącego hamulce oraz szperę.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 25
1999 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 26
1999 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 27
1999 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 28
1999 Nissan Skyline GT-R V-spec (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 29
2000 Nissan Skyline GT-R V-spec II (BNR34)

Nissana Skyline GT-R V-Spec II od zwykłego V-Speca R34 najłatwiej odróżnić po lekkiej masce z włókna węglowego wyposażonej we wlot typu NACA, często przeszczepiany z lotnictwa do motoryzacji w latach 80. i 90.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 30
2000 Nissan Skyline GT-R V-spec II (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 31
2000 Nissan Skyline GT-R V-spec II (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 32
2000 Nissan Skyline GT-R V-spec II (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 33
2002 Nissan Skyline GT-R M-Spec Nür (BNR34)

Nissan wyprodukował także niedużą liczbę wyjątkowych odmian Skyline GT-R R34. Należało do nich 45 egzemplarzy wersji N1, 750 sztuk GT-R V-Spec Nür oraz 253 M-Spec Nür.

Najbardziej spartańską z nich był Skyline GT-R N1, który dla zredukowania masy był pozbawiony nawet radia i klimatyzacji oraz tylnej wycieraczki. M-Spec i V-Spec II Nür wyposażono w silniki z N1 oraz prędkościomierze wyskalowane do 300 km/h. Wersja M była odmianą bardziej luksusową od V. Miała lekko zmiękczone zawieszenie oraz skórzane podgrzewane fotele.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 34
2002 Nissan Skyline GT-R M-Spec Nür (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 35
2002 Nissan Skyline GT-R M-Spec Nür (BNR34)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 36
2001 koncept Nissan GT-R Proto

Po zakończeniu produkcji R34 Skyline GT-R Nissan postanowił oddzielić rodzinę GT-R od Skyline. Kolejna generacja miała być osobnym modelem. Pierwszą zapowiedzią wyglądu auta oznaczanego kodem CBA-R35 był koncept z początku XXI wieku. Był on mało zgrabny, ale przedstawiał kierunek, w jakim chcieli iść Japończycy.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 37
2005 koncept Nissan GT-R Proto

4 lata po zaprezentowaniu pierwszego konceptu światło dzienne ujrzała maszyna, która znacznie bardziej przypominała to, jak ostatecznie wygląda GT-R.

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 38
2008 Nissan GT-R R35

W końcu w 2007 roku zaprezentowano wersję produkcyjną, a rok później pierwsze egzemplarze oddano w ręce klientów. Za projekt tego auta odpowiadał Shiro Nakamura. Pod maską GT-R-a R35 pracuje 3,8-litrowy VR38DETT twin turbo. Widlasta szóstka rozwijała początkowo 480 KM, ale moc najsilniejszych wersji zbliża się do 600 KM (w przypadku Nismo 2014).

Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 39
2008 Nissan GT-R R35
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 40
2009 Nissan GT-R R35 SpecV
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 41
2013 Nissan GT-R R35
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 42
2013 Nissan GT-R R35
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 43
2014 Nismo Nissan GT-R (R35)
Ewolucja Godzilli: jak od początku zmieniał się Nissan Skyline GT-R 44
2014 Nismo Nissan GT-R (R35)

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej