Europejski rynek samochodowy rośnie. Elektryki stanowią już 13 proc.

W kwietniu 2023 r. w Europie nabywców znalazło o 16 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Widać wciąż rosnące zainteresowanie SUV-ami oraz samochodami o napędzie elektrycznym. Prymusem jest jednak bardzo tani model.

Dacia SanderoDacia Sandero
Źródło zdjęć: © WP | Błażej Buliński
Tomasz Budzik

Serwis Jato Dynamics podsumował dane o sprzedaży samochodów w kwietniu 2023 r. W Europie liczba aut, które znalazły nabywców, wyniosła 960 tys. i była o 16 proc. wyższa niż rok wcześniej, gdy licznik zatrzymał się na 830 tys. pojazdów. Zauważalny jest również wzrost zainteresowania samochodami o napędzie elektrycznym. W kwietniu 2023 r. w Europie stanowiły one 13 proc. rynku pierwotnego. Najczęściej wybieranymi modelami były: Tesla Model Y (10,6 tys.), Volkswagen ID.4 (6,5 tys.) oraz Volkswagen ID.3 (5,9 tys.). Łącznie sprzedaż aut elektrycznych zamknęła się w kwietniu na 126 tys. sztuk.

Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy plug-in. W kwietniu 2023 r. zdecydowało się na nie niemal 72 tys. osób. Największym wzięciem cieszył się Ford Kuga (4 tys.), a dalej Volvo XC60 (3,6 tys.) oraz Lynk & Co 01 (2,7 tys.).

Samochody elektryczne i hybrydowe to jednak wciąż zaledwie wycinek europejskiego rynku. Na nim na razie panują o wiele tańsze auta. Najlepiej sprzedającym się w kwietniu modelem była Dacia Sandero (18,7 tys.). Na dalszych miejscach uplasowały się Volkswagen T-Roc (16,7 tys.) oraz Opel Corsa (16,6 tys.), a także Renault Clio (15,8 tys.) i Peugeot 208 (15 tys.).

Taki skład szczytu listy najpopularniejszych modeli nie jest przypadkiem. Wszystkie należą do raczej tańszych samochodów i może to świadczyć o oszczędnym podejściu do motoryzacyjnych zakupów w Europie. Z taką tendencją kłóci się jednak fakt, że aż 51,3 proc. – o 0,7 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r. sprzedaży nowych aut stanowiły SUV-y. Te zaś zazwyczaj charakteryzują się wyższymi kosztami utrzymania w porównaniu ze swoimi odpowiednikami klasycznych segmentów.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów