Europa odczuje strajk w USA? Tegoroczne zyski mogą pójść w niepamięć

Strajk związku zawodowego UAW w Stanach Zjednoczonych nadal trwa, a jego konsekwencje zaczynają powoli wychodzić już poza USA.

LOUISVILLE, KENTUCKY - OCTOBER 14: Factory workers and UAW union members form a picket line outside the Ford Motor Co. Kentucky Truck Plant in the early morning hours on October 14, 2023 in Louisville, Kentucky. UAW leadership announced that the Kentucky Truck Plant would be the latest automotive manufacturing facility to join the nationwide strike. (Photo by Michael Swensen/Getty Images)Strajkujący w Louisville w stanie Kentucky
Źródło zdjęć: © GETTY | Michael Swensen
Kamil Niewiński

15 września 2023 r., w obliczu fiaska negocjacji kontraktowych, związek zawodowy UAW rozpoczął strajk wymierzony w "Wielką Trójkę z Detroit", czyli General Motors, Forda oraz Chryslera, będącego częścią koncernu Stellantis. MImo pewnych postępów nadal nie doszło do porozumienia pomiędzy obiema stronami, a na ten moment w protestach bierze udział 34 tys. pracowników.

Oczywiście celem strajkujących są fabryki produkujące samochody, co bezpośrednio wpływa na zyski koncernów, lecz z drugiej strony nie są jedynymi przedsiębiorstwami, które odczuwają konsekwencje zastojów. Rykoszetem obrywają bowiem producenci i dostawcy części. Fabryki, do których dostarczali części, ich nie potrzebują, a niektóre centra dystrybucyjne również stały się celem strajków UAW.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Do tej pory mówiło się głównie o bezprecedensowym wpływie protestów na amerykańską motoryzację. Przeciągający się strajk z każdą chwilą powiększa jednak problem nie tylko w USA, ale powoli również w Europie.

Mówi o tym w rozmowie z Automotive News Europe Thorsten Muschal, prezydent CLEPA, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacji. 6 na 12 czołowych dostawców części na świecie ma swoje siedziby w Europie. Problemy w USA mogą przez to znacząco wpłynąć na stan branży również na Starym Kontynencie.

Wychodziliśmy z kryzysu pandemicznego i próbowaliśmy przyspieszyć regenerację - iczba rejestracji i wolumeny produkcji były wysokie. Strajki to ostatnia rzecz, jakiej potrzebowaliśmy. Z punktu widzenia dostawcy mogą one zniweczyć wszystkie zyski w 2023 r. W pewnym momencie UAW i producenci się dogadają, ale branża może stanąć w obliczu wzrostu kosztów.

Thorsten Muschal
Prezydent CLEPA

Muschal przyznał, że dla największych dostawców strajki UAW to niedogodność, ale nie koniec świata. Kompletnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw - szczególnie tych uzależnionych od kogoś z trójki GM-Ford-Chrysler.

Jeżeli jesteś dużym globalnym dostawcą, a Stany Zjednoczone stanowią może 25 proc. twojego całego biznesu, to jeśli na dwa miesiące twoje zyski spadną o 10 czy 20 proc., nie będzie to kwestia życia lub śmierci. Ale dla średnich firm, które opierają się na jednym czy dwóch zakładach, i dla wszystkich małych biznesów zajmujących się Fordem, GM i Stellantisem - nie jest to łatwa sytuacja.

Thorsten Muschal
Prezydent CLEPA

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach