Euro NCAP alarmuje: Nowe auta są zbyt ciężkie

Zaledwie trzy z ostatnio przetestowanych aut ważyły mniej niż dwie tony. Trend niepokoi Euro NCAP.

Chery Omoda 5 to jeden z modeli, które zasłużyły na maksymalną notęChery Omoda 5 to jeden z modeli rozbitych ostatnio przez Euro NCAP
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Euro NCAP to organizacja, która od kilku dekad bada i monitoruje poziom bezpieczeństwa nowych aut. Mogłoby się wydawać, że wyniki większości pojazdów dają powody do zadowolenia. Niestety nie do końca tak jest.

Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom ochrony kierowcy, pasażerów czy pieszych, sytuacja wygląda naprawdę nieźle, co zresztą potwierdzają gwiazdki przyznawane w testach zderzeniowych. Zdecydowana większość modeli przebadanych w ostatnich kilkunastu miesiącach zasłużyła na najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik. W czym więc problem?

W wysokiej masie własnej współczesnych pojazdów. Organizacja Euro NCAP zwraca uwagę na "niepokojący trend" w zakresie "coraz cięższych, mocniejszych i wyższych samochodów". Spośród 11 modeli sprawdzonych w ostatnich próbach, zaledwie trzy ważyły mniej niż dwie tony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Przez lata Euro NCAP było postrzegane jako winowajca rosnącej masy pojazdów. Uważano, że dodatkowe systemy i zabezpieczenia zwiększają wagę aut. W rzeczywistości nigdy tak nie było, a trend, który obserwujemy obecnie z pewnością nie jest związany z bezpieczeństwem. Wynika raczej z preferencji konsumentów w zakresie większych pojazdów i elektryfikacji." - stwierdza dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

Nietrudno zauważyć, że jest w tym sporo prawdy. Klienci pokochali SUV-y, które same w sobie są cięższe od aut z typowym nadwoziem. Do tego dochodzi kwestia elektryfikacji i związanych z nią ciężkich akumulatorów. Pytanie tylko, czy ktokolwiek ma pomysł na rozwiązanie tego problemu, gdyż sądząc po rynkowych trendach, będzie on raczej tylko narastać.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach