Niemcy pokazali prawdę o elektrykach. Dojechał tylko jeden

Samochody elektryczne na autostradach mają zdecydowanie niższe zasięgi niż w mieście. Dodając do tego niską temperaturę, otrzymujemy wymagające warunki dla e-aut. Niemiecki ADAC sprawdził, czy można przejechać trasę Monachium-Berlin bez ładowania.

Škoda Enyaq iVŠkoda Enyaq iV
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Mateusz Lubczański

Producenci nie obawiają się mówić o zasięgach przekraczających 600 km na jednym ładowaniu. Tyle tylko, że są uzyskiwane w warunkach laboratoryjnych, "komfortowych" temperaturach i ze sporą rekuperacją energii.

Niemiecki automobilklub ADAC wziął pod lupę 25 samochodów elektrycznych. Założenie było proste: podróż z Monachium do Berlina autostradą A9. Na stanowisku testowym imitowano pochyłości drogi i realistyczne warunki ruchu. Prędkość maksymalna to 130 km/h, dystans 582 km, temperatura wyniosła 0 stopni. Czas jazdy: 5 godzin i 15 minut.

ModelPrzebieg na ładowaniu / pozostały zasięgDeklarowany zasięg WLTPŚrednie zużycie kWh/100 kmŚrednie zużycie kWh/100 km w normie WLTPZasięg (km) uzupełniony w 20 minut
Mercedes-Benz EQS 450+

582 / 18

81720,416,4304
Lucid Air Grand Touring AWD5188392314,9255
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,417,4370
VW ID.7 PRO S43670020,913,6261
Tesla Model 3 MR RWD4237022112,5207
NIO ET 5 LR42153222,720,7239
BMW iX xDrive5041363327,419,5198
Audi S e-tron GT39860527,118,2294
KIA EV3 81.435058624,215,5169
Polestar 2 LR SM3496322515,4193
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD34461423,814,3222
Lotus Emeya33554029,120,1289
Ford Capri ER RWD3326272413,3178
Cupra Born VZ32559425,314,9201
XPeng G6 LR32557027,717,5231
Skoda Enyaq Coupé 8531656625,715,7188
Nissan Ariya 87 FWD3145162818,7131
Renault Scenic E-Tech 22031459429,817,7122
GWM ORA 07 AWD30452026,817,5104
BYD Seal RWD29457028,416,6140
Volvo EC40 SM ER28556930,316,6154
Genesis GV60 RWD27851729,517195
Peugeot e-3008 21026351828,517,1123
MG 4 ER25452029,816,5130
Toyota BZ4X FWD23350425,614,7126

Tylko jeden samochód przejechał ten odcinek bez ładowania: Mercedes EQS. Ma on jednak największe ogniwo mieszczące aż 118 kWh. Na miejsce dojechałby z zasięgiem 18 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

ADAC zauważa, że w 18 modelach zużycie było o 50 proc. wyższe niż deklaracje producenta. Najmniejsze różnice odnotowano w przypadku NIO ET5 (10 proc.) oraz Porsche Taycana (23 proc.). Istotna jest również średnia moc ładowania – w ciągu 20 minut Ora 07 zyska energię na 104 km, podczas gdy Taycan – na 370 km.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach