Elektryczne alfy romeo, fiaty, citroëny, ople, jeepy. Stellantis odchodzi od spalin. Znamy datę

Grupa Stellantis zaprezentowała cele, jakie chce osiągnąć w najbliższych latach. Jest to o tyle ważne, że koncern ma w swoim portfolio kluczowe marki dla europejskiej czy amerykańskiej motoryzacji. Oto jak niedługo będą wyglądać drogi.

Tak będzie wyglądał pierwszy elektryczny JeepTak będzie wyglądał pierwszy elektryczny Jeep
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Każde auto, opuszczające europejski salon marki należącej do koncernu Stellantis, będzie elektryczne już w 2030 roku. Oznacza to, że w pełni elektryczne staną się: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS. Automobiles, Fiat, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot oraz Vauxhall. Co drugie auto Stellantis sprzedawane w Stanach Zjednoczonych ma być ładowane — dotyczy to marek Chrysler, Dodge, Jeep czy RAM.

To oznacza, że do 2030 roku w całym koncernie pojawi się 75 nowych, elektrycznych modeli. Rocznie ma być sprzedawane aż 5 mln elektryków. Obecnie firma szykuje się do zaplanowanej na początek 2023 roku premiery pierwszego zasilanego wyłącznie prądem modelu Jeepa. Później pojawi się pick-up RAM 1500 BEV.

To wszystko po to, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Do 2030 roku uda się ją ograniczyć o połowę, a całkowicie ma być zatrzymana w 2038 roku.

No dobrze, ale jak Carlos Tavares chce tego wszystkiego dokonać? Cóż, w przyszłości mają pojawić się cztery platformy elektryczne – mała, średnia, duża oraz roboczo nazwana "rama" do aut dostawczych. W zależności od specyfikacji mówimy tu o zasięgu od 500 do 800 km.

Jak donosi magazyn "Autocar", Tavares powiedział, że "jeśli napotkamy jakiś problem, to nie będzie to kwestia współdzielenia rozwiązań technicznych. Myślę, że zagadnienia będą wynikać z braku wyobraźni studia opiekującego się marką".

Co więcej, Stellantis nie rezygnuje z technologii wodorowej. Ta trafi jednak do dużych samochodów dostawczych, w pierwszej kolejności w Stanach Zjednoczonych i to już w 2025 roku. Później będą to pojazdy ciężarowe.

Wszystko po to, by do 2030 roku podwoić przychody netto i utrzymać dwucyfrową marżę skorygowanego zysku operacyjnego.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery