Elektronika to nawet 40 proc. ceny nowego auta. A będzie jeszcze więcej

Współczesne samochody to komputery na kołach naszpikowane licznymi rozwiązaniami z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i multimediów. Wszystko to kosztuje - i to całkiem sporo. Według raportu Deloitte elektronika stanowi aż 40 proc. wartości nowego samochodu. To znacznie więcej niż jeszcze 15 lat temu.

Współczesne kokpity składają się głównie z dotykowych ekranów.Współczesne kokpity składają się głównie z dotykowych ekranów.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Specjaliści z Deloitte postanowili sprawdzić, jak bardzo zmieniło się wyposażenie pojazdów od 2004 roku do dziś, a co za tym idzie - w jakim stopniu wzrósł udział wartości elektroniki w cenie nowego auta. Różnice są powalające. Na początku XX wieku było to bowiem zaledwie 18 proc. Dziś mówi się o 40 proc., a wartość ta stale rośnie.

Trudno się temu dziwić. W 2004 roku zaledwie 20 proc. aut oferowanych na światowym rynku motoryzacyjnym miało na pokładzie kontrolę trakcji, boczne poduszki i kurtyny powietrzne, czujniki ciśnienia w oponach czy czujniki parkowania. Dziś to powszechne wyposażenie, które znajdziemy w ponad 80 proc. nowych pojazdów.

Do tego trzeba doliczyć jeszcze wiele ponadstandardowych dodatków z zakresu komfortu, jak adaptacyjny tempomat, fotochromatyczne lusterko wsteczne, rozbudowane multimedia oraz urządzeń mających na celu obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji w postaci dezaktywacji cylindrów czy systemów start/stop.

Producenci cały czas pracują nad rozwojem kolejnych systemów bezpieczeństwa czy rozwiązań pozwalających na autonomiczną jazdę. Standardowe przyciski zastępuje się dotykowymi odpowiednikami oraz coraz większą liczbą ekranów. Wszystko to przekłada się na sukcesywny wzrost udziału elektroniki w cenie nowych aut, który według szacunków Deloitte, w najbliższych latach będzie jeszcze większy osiągając 45 proc.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów