Eksperci ostrzegają przed uzależnieniem Europy od Chin. Chodzi o akumulatory

Unia Europejska może być uzależniona od Chin w kwestii dostaw akumulatorów, w takim samym stopniu, w jakim była uzależniona od rosyjskiego gazu - twierdzą eksperci rady UE wspominani przez tygodnik "Spiegel".

Otwarty akumulator trakcyjny Volkswagena ID.3Akumulator trakcyjny auta elektrycznego - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Autokult | Mariusz Zmysłowski

Hiszpańska prezydencja Rady UE ostrzega przed zbytnim uzależnieniem Europy od Chin w kwestii akumulatorów i ogniw paliwowych - informuje Polska Agencja Prasowa powołująca się na artykuły tygodnika "Spiegel".

"Bez odpowiednich środków zaradczych UE może do 2030 roku stać się uzależniona od Chin w takim samym stopniu, w jakim była uzależniona od dostaw rosyjskiej energii przed wojną w Ukrainie" - brzmi ostrzeżenie ekspertów zawarte w strategicznych dokumentach, które mają stanowić podstawę dyskusji podczas październikowego szczytu gospodarczego w Grenadzie.

Władze UE będą tam dyskutować m.in. nad bezpieczeństwem gospodarczym i energetycznym Europy. To może być poważnie zagrożone - wynika z doniesień "Der Spiegel".

Zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe, ogniwa paliwowe i elektrolizery wodoru w Europie, w najbliższych latach może wzrosnąć nawet trzydziestokrotnie - czytamy w komunikacie PAP.

Tymczasem UE nie ma zbyt silnej pozycji w zakresie ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-jonowych, w których specjalizują się Chiny. W dobie rozwoju elektromobilności ma to kluczowe znaczenie dla przyszłości europejskiej gospodarki.

Eksperci podkreślili jednak w dokumencie, że baterie litowo-jonowe i ogniwa paliwowe nie są jedynymi słabymi obszarami EU - podobny scenariusz może mieć miejsce także w przypadku technologii cyfrowych - informuje PAP.

Jak UE zareaguje na te prognozy? Propozycje rozwiązań poznamy zapewne w październiku, podczas szczytu gospodarczego w Grenadzie.

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny