Ekskluzywny anglik, czyli historia marki Bristol [geneza motoryzacji]

Ekskluzywny, angielski i poza kręgiem fanów motoryzacji słabo znany. A zasługuje na osobny odcinek genezy motoryzacji. Nazywa się Bristol.

Bristol Fighter TBristol Fighter T
Piotr Wielgus

Brytyjski producent samolotów już przed II wojną światową sondował rynek motoryzacyjny i chciał zainwestować w budowę samochodów. Plany pokrzyżowała jednak wojna. Jednak paradoksalnie jej wybuch oznaczał dla marki Bristol początek przygody z samochodami.

Otóż w ramach reparacji wojennych do zakładów Bristol trafiły plany konstrukcyjne BMW 327. Na ich podstawie koncern stworzył własny samochód, korzystając także z rozwiązań technicznych z innego modelu BMW - 328. Auto zaprezentowano podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie, w 1947 roku. Napędzała go jednostka generująca 81 KM mocy. Samochód miał niezależne zawieszenie z przodu i sztywną oś z tyłu.

Bristol 404
Bristol 404

Pierwszym czterodrzwiowym Bristolem był model 405. Auto napędzał dwulitrowy silnik sześciocylindrowy o mocy 107 KM, także znany z BMW. Bristol zanim zdecydował się zainwestować w amerykańskie silniki V8 długo stawiał na rozwiązania sprawdzone właśnie w niemieckiej marce. 405 nie odniósł dużego sukcesu, ale zastosowano w nim kilka ciekawych rozwiązań, m.in. przednie błotniki osadzono na zawiasach, a pod nimi ukryto koło zapasowe i akumulator.

Bristol 405
Bristol 405

Z BMW Bristol czerpał także w modelu 406. Ale prawdziwą furorę zrobił jego następca, oznaczony symbolem 407. To w nim po raz pierwszy Bristol zastosował wspomniane amerykańskie silniki V8, których licencję kupił od Chryslera. Jednostka miała pojemność 5,1 litra, napędzana była tylna oś, a samochód miał także trzystopniową automatyczną skrzynię biegów.

Bristol 406 Zagato
Bristol 406 Zagato

Jednym z najwspanialszych Bristoli w historii jest bez wątpienia model 412, który pojawił się na początku lat siedemdziesiątych. Nadwozie zaprojektował Gianni Zagato. Auto napędzały silniki 6,1, a w drugiej generacji 5,9 litra. Anglicy stworzyli też wersję 412USA, przeznaczoną na rynek amerykański.

Bristol 412
Bristol 412

Bristol cały czas działa i produkuje wspaniałe samochody. Bez wątpienia jest to produkcja niszowa, a koncern, a właściwie lepszym słowem byłaby tu manufaktura, ma tylko jeden salon firmowy, umiejscowiony w centrum Londynu.

Bristol Fighter
Bristol Fighter

W 2006 roku firma zaprezentowała swoje najmłodsze dziecko, model Fighter T. Napędza go podwójnie doładowany silnik o mocy... 1012 KM. Prędkość ograniczono elektronicznie do 362 km/h, choć producent zapewnia, że maksymalnie auto może pojechać aż 430 km/h. Słabsza wersja Fightera, bez literki „T” w nazwie, którą po raz pierwszy producent zaprezentował w 2001 roku, ma 550 KM mocy. Auto kosztuje ponad milion złotych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa