eko-Hyundai z systemem i-blue

Dostałem dziś informację od Hyundaia, który opracował serie i-blue czyli zaawansowane pojazdy Eko-Dynamiczne. Pierwsza myśl jaka mi przyszła do głowy o przeczytaniu tego nagłówka, to że pojazdy będą owszem ekologiczniejsze ale ten dynamizm oznaczał będzie, że samochody będą wolniejsze od konkurencji.

Obraz
Jacek Filipek

*i-blue – skład pakietu:

Podczas gdy poszczególne modele różnią się zastosowanymi zestawami elementów i-blue, na pakiet składają się rozwiązania zmniejszające opory ruchu, zwiększające efektywność silnika i skrzyni biegów oraz dopracowany kształt nadwozia.*

No więc co oferuje Hyundai?

*Ulepszenia w zakresie aerodynamiki:

Aby osiągnąć istotne (do 10%) zmniejszenie współczynnika oporu Cd, pakiet i-blue uwzględnia:*

*- Zależne od pojazdu nadanie kształtów opływowych podwoziu

  • Zoptymalizowane pod względem aerodynamiki wnęki na koła przednie i tylne
  • Zoptymalizowane wloty powietrza z przodu oraz tylni spoiler*

No dobra, ale producenci od zawsze dbają o niski poziom współczynnika CX (nie wiem czemu Hyundai nazywa go Cd), tak aby samochód miał jak najmiejsze opory powietrza, to oczywiste, i nie podciągałym tego w stronę pojazdu "eko" przyjaznego.

*Mechanizm napędowy

Elementy zestawione celem osiągnięcia istotnego spadku spalania to:*

*- Zwiększenie wewnętrznej sprawności silnika przez ograniczenie tarcia układu napędowego, zastosowanie oleju niskotarciowego i optymalizację układu chłodzenia

  • Zmiana oprogramowania sterującego silnikiem. Przykładowo, sterowanie ciśnieniem wtrysku i taktowaniem cykli silnika, jak również zaawansowane procedury przetwarzania spalin oraz obniżenie prędkości biegu jałowego
  • Wyposażenie pojazdu w sterowany elektronicznie wskaźnik zmiany biegów (wskaźnik przełożenia)
  • Wdrożenia systemu Bosch Start & Stop (łącznie z inteligentnym generatorem)*

To ciekawe rozwiązania, szkoda jednak, że producent nie napisał ile zyskamy my i środowisko na tych rozwiązaniach.

*Skrzynia biegów

Zmiana skrzyni biegów z pięciobiegowej na sześciobiegową i wydłużenie najwyższych, trzech przełożeń znacząco ogranicza obroty, co w efekcie skutkuje zmniejszeniem spalania i emisji gazów cieplarnianych.*

Parę lat temu Peugot w modelu 307 postąpił zupełnie odwrotnie i zmniejszył ilość biegów. Wydaje mi się jednak, że rozwiązanie oczywiście będzie skuteczne jednak w efekcie samochód będzie na trzech wyższych biegach wyraźnie gorzej przyspieszał jednak coś za coś.

A w jakich samochodach zastosowano już serię i-blue?

i30 blue

Wyposażony w silnik Diesla 90 Km 1.6CRDi, model i30 w wersji pięciodrzwiowej może się pochwalić zadziwiająco niską emisją dwutlenku węgla: 125 g/km. Wyposażenie w pakiet –i-blue zmniejsza tę wartość o dalsze 15,2% do zaledwie 106g/km. Naturalnie ten spadek procentowy wiąże się również z mniejszym zużyciem paliwa.

i10 blue

Wprowadzony w roku 2007, model i10 zaproponował nową jakość w segmencie A. Bardzo ekonomiczny, pięciodrzwiowy model 70 Km 1.1CRDi sam w sobie ma bardzo niski poziom emisji dwutlenku węgla - 114 g/km. Z podstawowymi elementami pakietu i-blue i silnikiem U2 1.6, wielkość ta obniża się do zaledwie 95g/km, osiągając znaczący 17% spadek.

i10 blue CNG

Najbardziej doskonałe rozwiązanie, udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowo opracowanego, trzycylindrowego silnika 0.L z turbodoładowaniem (98KM) oraz zastosowania CNG. W tym pakiecie, i10 blue CNG staje się liderem w swojej klasie pod względem emisji dwutlenku węgla na poziomie jedynie 65g/km.

Efekty firmy Hyundai nie są bardzo obiecujące. Wydaje mi się, że kosztem ekologicznych rozwiązań, które producent i tak musi wprowadzić, żeby dostosować swoje samochody do nadchodzącej normy euro 5 (2009), jest dynamika ich samochodów. Prościej mówiąc Hyundai będzie wolniejszy, niestety. Choć bardzo podoba mi się seria i-blue, która jest bardzo ciekawym marketingowym chwytem który ma na celu odróżnienie samochodów "tradycyjnych" od tych bardziej "eko", wszak nadchodzi moda na "zielone" pojazdy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa