Przez rok "polowali" na stare auta. Efekt budzi śmiech

1 lipca 2025 roku minął rok od wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Sprawdziły się podejrzenia dotyczące jej skuteczności. Nikt nie dostał mandatu.

Strefa Czystego TransportuStrefa Czystego Transportu
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Strefa Czystego Transportu najpierw pojawiła się na Krakowskim Kazimierzu. Była malutka i w ogóle nie spełniała swoich zadań, a w końcu zniknęła. Teraz Kraków dopiero szykuje się do powrotu SCT. Poważniej do tego zagadnienia podeszła Warszawa, a niedługo będą musiały o strefie myśleć też inne miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie przekraczane są normy emisji tlenków azotu. Należy do nich między innymi Wrocław.

Przypomnijmy: auta benzynowe wyprodukowane przed 1997 rokiem i Diesle przed 2005 rokiem mogą wjechać do warszawskiej strefy maksymalnie cztery razy w roku. Tyle w teorii. W praktyce jest to martwy przepis, bo straż miejska prawie nie ma sprzętu do kontroli, a strefa nie wykorzystuje np. monitoringu Zarządu Dróg (co jeszcze przed przyjęciem strefy było brane pod uwagę).

– W pierwszym roku funkcjonowania strefy, ograniczenia objęły zaledwie ułamek samochodów, i to spoza Warszawy. Co więcej, przez cały rok nie wystawiono ani jednego mandatu – podkreśla Nina Bąk, dyrektorka kampanii Clean Cities.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochód Roku Internautów Wirtualnej Polski 2025: Dacia Bigster

Czyżby więc kierowcy aż tak przejęli się nowymi przepisami i nie wjeżdżają do centrum stolicy?

Ciężko to stwierdzić" – twierdzi Nina Bąk. – Obecnie kontrolę nad SCT sprawuje kilka patroli straży miejskiej, wyposażonych w 4 kamery. To za mało aby wyłapać 5 razy to samo auto.

Ale są już pomysły jak to zmienić.

– Aby skutecznie egzekwować kary za nieuprawnione wjazdy na teren SCT konieczna byłaby zmiana legislacyjna – tłumaczy Bąk. – Przejście z trybu karnego, na administracyjny. Ale do budowania "czarnej listy" pojazdów SCT, nie trzeba czekać na zmianę prawa. Wystarczy wykorzystać 200 kamer monitoringu znajdujących się na skrzyżowaniach i zautomatyzować cały proces.

Czyli zrobić to, o czym mówiono od początku. No i jeszcze połączyć to wszystko z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. Jednak nic nie zapowiada szybkich zmian w Warszawie, a ograniczenia wprowadzone przez SCT pozostaną w praktyce martwym zapisem.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach