Dzikus z Helwecji – Sportec 911 GT3 RS 4.0 SP 525 (2012) [Genewa 2012]

RS 4.0 to szczyt szczytów wśród wszystkich wersji modelu 911 GT3 i jednocześnie ostatnia ewolucja Porsche z serii 997. Specjaliści Sporteca znaleźli jednak jeszcze coś, co można poprawić. Rezultat to odmiana SP 525.

Obraz
Olgierd Lachowski

Porsche 911 GT3 RS 4.0 to najbardziej ekstremalne 911 GT3 w historii. W porównaniu ze zwykłym GT3 RS wóz z czterolitrowym silnikiem jest lżejszy, mocniejszy i prawie pod każdym względem lepszy. Którejś jednak z 600 osób, które dostąpiły szczęścia kupna tego pojazdu, coś nie pasowało i oddała swoje auto w ręce mechaników szwajcarskiej firmy Sportec.

W takim bolidzie trudno coś poprawić, więc każde ulepszenie jest na wagę złota. No, można oczywiście dodać turbosprężarkę do jednostki napędowej, ale tutaj Sportec nie podjął się tego zadania, pozostawiając motor w pierwotnej formie pod względem sposobu dostarczania powietrza do cylindrów.

Obraz

A skoro już mowa o silniku, to jest to 4-litrowiec o klasycznym dla Porsche układzie przeciwsobnym. Ma on 6 cylindrów i jest zamontowany z tyłu wzdłużnie. Fabryczne serce GT3 RS 4.0 ma moc 500 KM przy 8250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 5750 obr./min.

Mechanicy ze Szwajcarii zrezygnowali z dodania doładowania i ingerencji w trzewia silnika, więc jedynym sposobem na poprawienie parametrów jednostki była wymiana filtrów powietrza na bardziej sportowe, modyfikacja oprogramowania centralnej jednostki sterującej i wstawienie bardziej sportowego układu wylotowego. Tę ostatnią część stworzyła renomowana firma dostarczająca też „wydechy” do samochodów wyścigowych – Akrapović. Ulepszenia sprawiły, że motor ma obecnie 525 KM mocy maksymalnej i 480 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Oprócz tuningu jednostki silnikowej zmieniono kilka innych zespołów. Nowe jest zawieszenie, w którym Sportec skorzystał z zestawu Bilstein Clubsport, czyli kompletu z amortyzatorami o regulowanej charakterystyce pracy.

W notce prasowej udostępnionej przez tunera widnieje także informacja o ceramicznych tarczach hamulcowych, jednak nie podano, czy są to hamulce inne niż fabryczne, a jeśli tak, to jakie mają średnice.

Obraz

Seryjne Porsche 911 GT3 RS 4.0 ma koła z oponami 245/35 R 19 z przodu i 325/30 R 19 z tyłu. Wóz po tuningu porusza się na kapciach Michelin Pilot Sport Cup (rozmiar nieznany), które wciśnięto na 7-ramienne, 20-calowe czarne felgi Mono/7 o rozmiarze 9,0 x 20” (przód) i 12,0 x 20” (tył).

Sportec podaje, że SP 525 (taką nazwę dano temu autu) przyspiesza do 100 km/h w 3,80 s (to o 0,10 s szybciej niż fabryczne Porsche). Biorąc jednak pod uwagę fakt, że kierowcy magazynu Sport Auto udało się rozpędzić RS 4.0 do setki w 3,60 s[sup]1)[/sup], można przypuszczać, że dzikus z Helwecji ma podobny czas sprintu. Prędkość maksymalna jest o 5 km/h wyższa niż w aucie z Zuffenhausen i wynosi 315 km/h.

Obraz

SP 525 można oglądać na stoisku Sporteca w halach wystawowych salonu samochodowego w Genewie.

[sup]1)[/sup] Wynik ten jest moim zdaniem nieco kontrowersyjny, ale to temat na inny artykuł.

Dane techniczne

  • Typ: B6, M97/?
  • Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 525 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 131,38 KM/l (seryjny – 125,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Mono/7
  • Koła tylne: 12,0 x 20” Mono/7

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1376 kg (pomiar Sport Auto wg DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 2,62 kg/KM (seryjny – 2,75 kg/KM)
  • Długość: 4462 mm
  • Szerokość: 1852 mm
  • Rozstaw osi: 2355 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/hblock position=\inside6176/block

Źródło: Sportecroogio (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa