Dywaniki samochodowe - jakie wybrać: welurowe czy gumowe?

Plucha i niepogoda to domena nadchodzącej jesieni i zimy. Dlatego warto zastanowić się nad odpowiednimi dywanikami do auta. Który rodzaj wybrać, w jakiej są cenie i czy zdecydować się na wariant oryginalny, czy może zamiennik?

Dywanik samochodowyDywanik samochodowy
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Dywaniki są wyposażeniem praktycznie każdego auta. Właściciele pojazdów często nie doceniają ich funkcji, po prostu akceptując to, co jest. Mają one nie tylko zapewnić wygląd i wypełniać przestrzeń na nogi. Powinny chronić wykładzinę auta przed zabrudzeniem i sprawdzać się w trudnych warunkach.

Ich wybór nie jest łatwy. Zależy od panującej za oknem pogody. Dlatego też inny rodzaj wybierzemy na lato i na zimę. W pierwszym przypadku zanieczyszczenia, jakie możemy przynieść do samochodu, ograniczają się tak naprawdę do piachu z nawierzchni, który przyczepia się do butów. O wiele gorzej jest zimą, kiedy duża ilość błota pośniegowego i śniegu oraz zmienna temperatura, powodują, że utrzymanie auta w czystości jest naprawdę trudne.

Dywaniki gumowe czy welurowe?

Jak już zostało wspomniane, do wyboru są dywaniki gumowe albo welurowe. Pierwszy wariant sprawdza się w okresie zimy, kiedy jest mokro i do wnętrza auta wnosi się śnieg i błoto pośniegowe. Gumowe dywaniki mają tę zaletę, że woda nie będzie wsiąkać w tapicerkę auta.

Niestety ten wyrób ma też wady. 3-centrymetrowy rant i gumowe wykończenie powoduje, że woda nie wsiąka i utrzymuje się w gumowym korycie. Po pewnym czasie zaczyna parować, zwiększając wilgotność we wnętrzu. Jest to duży problem zwłaszcza w starszych autach. Powoduje m.in. parowanie szyb, a także zamarzanie uszczelek. Rozwiązaniem na to jest każdorazowe wylewanie zebranej wody, jednak łatwiej powiedzieć niż wykonać.

Dywaniki gumowe mają jeszcze jedną zaletę. O wiele prościej jest je utrzymać w czystości. Przy myciu samochodu wystarczy je wyjąć i umyć myjką ciśnieniową. Jest to wygodne rozwiązanie, choć przed włożeniem do auta warto poczekać na wyschnięcie. Jeśli włożycie mokre, pod spodem będzie nieduża ilość wody, która wsiąknie w wykładzinę. Można je ewentualnie osuszyć ręcznikiem papierowym.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku dywanika welurowego. Przede wszystkim przez jego włoskowatą budowę, zebrana woda roznosi się na całej powierzchni. Dzięki temu szybciej wysycha. Poza tym welurowy wariant jest dostępny w różnych kolorach, przez co można go dopasować do kolorystyki tapicerki.

Nieco gorzej jest natomiast z utrzymaniem czystości, zwłaszcza zimą. Przez welurową powierzchnię o wiele trudniej się go odkurza i myje. Raczej nie potraktujemy ich myjką ciśnieniową. Nie wyschną w kilka-kilkanaście minut.

O czym trzeba pamiętać?

W wielu współczesnych samochodach stosuje się specjalne zaczepy pod dywaniki. Jest to istotny element, ponieważ dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, w której dywanik się przesunie i dostanie pod pedały, blokując ich zakres pracy. Dlatego kupując warto wybierać wariant, który jest zaprojektowany specjalnie do danego modelu samochodu, aby móc wykorzystać oryginalne zaczepy.

Trzeba też zwrócić uwagę na elektronikę w pojeździe. Jak łatwo się domyślić elektryczne podzespoły nie lubią wilgoci. Warto o tym pamiętać i nie dopuszczać do wysokiego poziomu wilgoci we wnętrzu. Dlatego też przygotowując się do zimy, warto zawczasu pomyśleć, co jest ważniejsze — mniej obowiązków czy praktyczność. W tej drugiej kwestii zdecydowanie lepiej sprawdzi się wariant gumowy. Jeżeli natomiast ważniejsze są walory estetyczne wewnątrz pojazdu, to lepszym rozwiązaniem będą dywaniki welurowe.

Dywaniki gumowe są tańsze niż ich welurowe odpowiedniki. Dodatkowo wariant gumowy jest trwalszy, czyli dłużej posłuży. Rozważając zakup dywaników, należy również pamiętać, że ich prawidłowy wybór ma duże znaczenie dla komfortu podróżowania oraz bezpieczeństwa.

Wydaje się, że rozsądnym rozwiązaniem jest zakup dwóch kompletów – welurowego i gumowego. Dzięki temu latem będziemy mogli cieszyć się z estetyki dywaników welurowych, a w zimę z praktyczności dywaników gumowych. Co ważne, w internecie oraz w sklepach motoryzacyjnych jest wiele zamienników w najróżniejszych cenach. Kwestia tylko co nam się podoba i czy ta cena nam odpowiada.

Wybrane dla Ciebie

Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km