Dwa razy więcej odcinkowych pomiarów prędkości. Jest mapa

39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości – czyli więcej niż obecnie ma Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – trafi na polskie drogi. Co więcej, pomiary obejmą nawet odcinki autostrad czy dróg ekspresowych.

Takich instalacji będzie znacznie więcejTakich instalacji będzie znacznie więcej
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

Lokalizacje pod nowe urządzenia zostały wybrane na podstawie analizy poziomu bezpieczeństwa. To fragmenty dróg w 13 województwach. Na liście znalazły się odcinki autostrad A1, A2 oraz A4, drogi ekspresowe S7, S11 czy S14 oraz trasy wojewódzkie czy powiatowe. To łącznie 200 km pod czujnym okiem kamer. Dokładne lokalizacje prezentuje poniższa mapa.

Dokładna lokalizacja nowych systemów do odcinkowego pomiaru prędkości
Dokładna lokalizacja nowych systemów do odcinkowego pomiaru prędkości © mat. prasowe GITD

Urządzenia Unicam Velocity 3 rejestrują naruszenia przepisów na kilku pasach jednocześnie, zapisują też wizerunek sprawcy i niestraszne im skrajne warunki pogodowe. Velocity 3 nie są nowością na polskich drogach. Pierwsza kamera rejestruje samochód, a gdy ten dotrze do końca odcinka, system fotografuje go ponownie i oblicza średnią prędkość, z jaką się poruszał. Jeśli jest większa niż dopuszczalny limit na tym odcinku, wystawiany jest mandat tak, jak w przypadku tradycyjnego fotoradaru.

Wykonawca przetargu – firma Sprint S.A. – będzie miała 70 tygodni na zainstalowanie urządzeń. Jeśli technicznie nie będzie to możliwe, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej. Gdy instalacja zostanie zakończona, CANARD będzie miał do dyspozycji 73 systemy do pomiaru prędkości w całej Polsce, a kontrolowane odcinki będą miały aż 400 km. To oznacza, że ich długość się podwoi, ich liczba wzrośnie nawet więcej niż dwukrotnie.

Pomimo tego, że fragmenty dróg, na których mierzona jest prędkość, są odpowiednio oznakowane, kierowcy dalej łamią tam przepisy. Wystarczy powiedzieć, że urządzenia na warszawskim odcinku trasy S8, od momentu uruchomienia do 28 lipca 2022 r., zarejestrowały 47,9 tys. przypadków przekroczenia prędkości.

"Ponad połowa zarejestrowanych naruszeń (55 proc.) dotyczy przekroczenia dozwolonej prędkość w najniższym progu, to jest pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż pozwalają przepisy" – informuje Autokult.pl Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości sprawdza się zdecydowanie lepiej niż klasyczny radar, gdyż wymusza od kierowcy przestrzeganie limitu na dłuższym odcinku drogi. CANARD wskazuje, że taki sposób kontroli prędkości uspokaja ruch, a liczba zdarzeń drogowych maleje.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam