Dwa domy, prywatne odrzutowce, drogie zegarki – Lotus oskarża byłego prezesa o nadużycia

Dany Bahar został zwolniony z funkcji prezesa Grupy Lotus w czerwcu tego roku w atmosferze oskarżeń o niegospodarność. Brytyjski producent wytoczył właśnie swojemu byłemu szefowi proces i żąda od niego zwrotu 2,5 mln funtów, które ten wydał z firmowej kasy na prowadzenie luksusowego trybu życia.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Malezyjski koncern DRB-Hicom, kierowany przez miliardera Syeda Mokhtara Al-Bukhary'ego, wszedł w posiadanie Lotusa po kupnie Protona, który był właścicielem brytyjskiej marki od 1996 r.

DRB-Hicom wkrótce po przejęciu kontroli nad producentem modeli Elise, Exige i Evora zwolnił prezesa Dany'ego Bahara. Został on oskarżony o niegospodarność i niedostateczną kontrolę nad jakością, m.in. dostarczanych podzespołów.

Turek wychowany i wykształcony w Szwajcarii wniósł w sierpniu przeciw byłemu pracodawcy pozew o odszkodowanie za bezprawne wyrzucenie z pracy. Bahar miał podpisany kontrakt na kierowanie Lotusem do września 2015 r.

Domaga się odszkodowania w wysokości 6,7 mln funtów. Kwota jest tak wysoka, ponieważ zapis w jego kontrakcie przewidywał, że otrzyma 5% kwoty, jaką ew. klient zapłaci, przejmując Lotusa. Bahar twierdzi też, że z powodu podobnych warunków umów zostało zwolnionych kilku managerów, którym Lotus nie chciał zapłacić po tym, jak został wykupiony przez DRB-Hicom.

Były prezes miał wyprowadzić Lotusa na prostą. Jego plan zakładał włączenie do oferty 5 nowych modeli do 2015 r., w tym współczesnego Esprita. Bahar sam przyznał w jednym z zeszłorocznych wywiadów, że Lotus nie przynosi zysków od 1996 r., czyli od momentu przejścia w ręce Protona.

Dany Bahar nie przywrócił dawnej świetności brytyjskiej marce, ale wygląda na to, że doskonale potrafił wykorzystać jej fundusze. W wystosowanym przeciw niemu pozwie Lotus (czyli de facto DRB-Hicom) oskarża go o częste sięganie po firmowe środki do własnych celów. Luksusowy styl życia miał kosztować firmę 2,5 mln funtów.

Bahar 1 mln przeznaczył na wynajem i remont 2 domów w Wielkiej Brytanii. Aż 1,2 mln poszło na podróże, podczas których korzystał z lotów wyczarterowanymi odrzutowcami i helikopterami. Wydatki uwzględniały też m.in. limuzynę z szoferem i zakup 10 drogich zegarków. Lotus ponadto oskarża byłego prezesa o działanie na szkodę firmy, m.in. poprzez nieodpowiedzialne wypowiedzi dla mediów jeszcze podczas pełnienia kierowniczej funkcji.

Szkoda, że kolejne nowe informacje o Lotusie dotyczą sporów finansowych, a nie nowych samochodów. Przykro też patrzeć na to, jak toczy się "kariera" Dany'ego Bahara, niegdyś uznawanego za znakomitego specjalistę ds. marketingu i sprzedaży. Był on jednym z pomysłodawców utworzenia zespołu Formuły 1 Red Bull Racing i swego czasu zajmował wysokie stanowisko w Ferrari.

Źródło: Auotmotive NewsBBCCars UKWCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km