Luka w nowych przepisach. 3,5 mln kierowców nie zapłaci więcej za OC 

Niebawem informacje o nałożonych na kierowców mandatach i punktach karnych mają być dostępne dla ubezpieczycieli. Ci, którzy będą łamać prawo, zapłacą więcej za OC. Ale nie wszyscy.

Po zmianie przepisów mandat ma zaboleć dwa razy. Ale nie wszystkichPo zmianie przepisów mandat ma zaboleć dwa razy. Ale nie wszystkich
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Informacje o mandatach i punktach karnych, a także przypadkach jazdy pod wpływem alkoholu, w myśl planowanej nowelizacji przepisów mają trafiać do ubezpieczycieli. Po co? Staną się one kolejnym czynnikiem – obok wieku i płci zmotoryzowanej osoby, a także parametrów ubezpieczanego samochodu – mającym wpływ na stawkę polisy OC. Na razie branża dopiero przygotowuje się do takiego rozwiązania, więc niewiele można powiedzieć o tym, jak będzie to działało w praktyce. Z informacji, które udało mi się uzyskać od niektórych ubezpieczycieli, wynika jednak, że piraci drogowi zapłacą "nawet kilka setek procent" więcej niż przepisowo jeżdżący. Z tym że nie wszyscy.

Według obliczeń Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar nawet 3,5 mln kierowców uniknie takich konsekwencji. Jak to możliwe? W Polsce ubezpieczenie wykupuje właściciel pojazdu. W przypadku osób, które na co dzień używają służbowych aut czy pojazdu zarejestrowanego na członka rodziny, nałożone mandaty nie będą w tym kontekście martwić. Takie osoby po prostu nie będą kupowały polisy.

Czy istnieje możliwość wyjścia z tej sytuacji? W Anglii kierowcy nieposiadający własnego pojazdu, ale jeżdżący autem należącym do kogoś innego, muszą wykupić dodatkowe ubezpieczenie. W takim przypadku nie byłoby luki związanej z mandatami i punktami karnymi. Innym pomysłem mogłaby być konieczność podawania danych głównego kierowcy ubezpieczanego samochodu. Na razie nie wiadomo jednak, czy rząd w ogóle spróbuje rozwiązać ten problem.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej