Drożej na autostradzie A4. Apele GDDKiA nie pomogły

Kierowcy korzystający z autostrady A4 między Krakowem i Katowicami muszą głębiej sięgnąć do portfela. W poniedziałek 4 lipca 2022 roku weszła w życie planowana podwyżka. Jak duża?

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Aleksander Ruciński

1 zł dla kierowców aut osobowych i 5 zł w przypadku ciężarówek - o tyle więcej zapłacą kierowcy korzystający z autostrady A4 na każdej bramce odcinka Kraków - Katowice. To skutek decyzji ogłoszonej kilka tygodni temu przez zarządcę trasy, spółkę Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).

Zapowiedź podwyżek spotkała się z natychmiastową krytyką Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Ta uznała planowany wzrost cen za niezasadny, szczególnie w obliczu wojny za wschodnią granicą. Zwróciła się więc do SAM z prośbą o przeanalizowanie wyjątkowych okoliczności i zaniechanie podwyżek. Niestety apele na niewiele się zdały.

"4 lipca br. wchodzi w życie zmiana stawek opłat za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. Mimo zmian w cenniku, koncesjonariusz utrzyma rabat dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych – z aplikacjami do videotollingu oraz A4Go i Telepass będzie można podróżować o 23 proc. taniej” - czytamy w komunikacie.

Oznacza to, że zgodnie z nowymi stawkami standardowe opłaty na każdej bramce wzrosną z 12 do 13 zł, co wiąże się z podwyżką z 24 na 26 zł za cały odcinek. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznych otrzymają jednak rabat w wysokości 3 zł na każdej bramce, a więc 6 zł na całym odcinku.

Opłaty dla wyższych kategorii pojazdów (2,3,4 i 5) wzrosną natomiast z 35 do 40 zł na każdej bramce, co daje podwyżkę z 70 na 80 zł w przypadku całego odcinka. Na bonifikaty w wysokości 16 zł/odcinek mogą liczyć jedynie jadący pojazdami kat. 2 i 3. Niestety w przypadku tych najcięższych nie przewidziano żadnych zniżek.

Stalexport Autostrada Małopolska tłumaczy wyższe ceny wzrostem kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji. Rzecznik SAM Rafał Czechowski w ostatnim komunikacie określił decyzję jako nieuniknioną.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.