Drogowe plany ministra transportu na najbliższe lata

W niedzielę minister transportu Sławomir Nowak poinformował, że rząd zakłada oddanie 474 km autostrad i 335 km dróg krajowych do końca 2015 roku. Jakie plany w najbliższych latach będą musieli zrealizować drogowcy?

Autostrada A2 (fot. mapa-poznania.info)Autostrada A2 (fot. mapa-poznania.info)
Mariusz Zmysłowski

W niedzielę minister transportu Sławomir Nowak poinformował, że rząd zakłada oddanie 474 km autostrad i 335 km dróg krajowych do końca 2015 roku. Jakie plany w najbliższych latach będą musieli zrealizować drogowcy?

Kluczowe jest między innymi rozpisanie przetargu na dokończenie autostrady A1. Według obecnych założeń kierowcy będą mogli pojechać kompletną A1 w 2016 roku. Połączy ona Trójmiasto z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach. Na razie jednak czeka nas przetarg. Dotyczyć on będzie odcinka między Tuszynem w województwie Łódzkim a Pyrzowicami na Śląsku. Przetarg zostanie rozpisany w przyszłym roku.

W najbliższym czasie, bo jeszcze w 2012 roku, zostanie oddany do użytku fragment trasy A4 łączący Kraków z Tarnowem. Nieco odleglejszym planem jest połączenie granicy niemieckiej i ukraińskiej całą wyżej wymienioną autostradą. Nastąpi to dopiero w 2014. W tym samym roku rozpisane zostaną przetargi między innymi na drogę ekspresową S7. Ma ona zapewnić szybkie połączenie między Krakowem a Warszawą.

W planach są też trasy S5 (relacja Poznań-Wrocław), S19 (Rzeszów-Lublin), S8 (Warszawa-Białystok) i wiele innych dróg ekspresowych oraz krajowych. Co ciekawe, rząd przewiduje, że z każdym rokiem z krajowego funduszu drogowego będziemy na inwestycje wydawać coraz mniej pieniędzy. Bieżący rok zostanie zamknięty z kwotą między 18 a 19 mld zł. W 2013 wydamy 15 mld, w 2014 8 mld, a rok później zaledwie 2 mld. Jednocześnie wzrośnie ilość środków na program przebudowy dróg lokalnych. Z obecnych 200 mln zł kwota wzrośnie do 500 mln w 2013. Dzięki 50-procentowemu współfinansowaniu dróg z Unii Europejskiej suma ta wyniesie łącznie około 1 mld zł.

Źródło: regiomoto

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy