Drogi pod ściślejszym nadzorem. Idzie zmiana przepisów, oby też poprawa bezpieczeństwa

Rząd chce większej kontroli nad drogami. Nowe przepisy zmuszą zarządców do lepszego planowania kolejnych tras i głębszej analizy poziomu bezpieczeństwa na tych już istniejących.

Po zmianach drogi z przejściami dla pieszych prowadzącymi przez kilka pasów mogą przestać istniećPo zmianach drogi z przejściami dla pieszych prowadzącymi przez kilka pasów mogą przestać istnieć
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Polska należy do grupy europejskich państw, w których jazda samochodem, rowerem czy nawet chodzenie na piechotę są obarczone największym ryzykiem. Część winy za taki stan rzeczy spoczywa oczywiście na nieodpowiedniej edukacji uczestników ruchu. Winna jest też niska kultura motoryzacyjna. Jest jednak jeszcze coś. Do części wypadków przyczynia się złe zaplanowanie dróg i niewłaściwe ich utrzymanie. Teraz ma się to zmienić. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt zmian w Ustawie o drogach publicznych. Nowelizacja ma wprowadzić do polskiego prawa zasady określone w unijnej dyrektywie 2019/1936.

Duże nadzieje na poprawę można wiązać z ujętą w projekcie zasadą uwzględniania niechronionych użytkowników drogi we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem dróg. Już na etapie projektu zarządca będzie musiał dokonać analizy przewidywanego natężenia ruchu pieszych i rowerzystów, a następnie dostosować do niego rozwiązania infrastrukturalne.

Bardziej szczegółowe mają być również przepisy dotyczące kontroli poziomu bezpieczeństwa już istniejącej infrastruktury. Do 31 października 2025 r. ma powstać ministerialna klasyfikacja bezpieczeństwa dróg w Polsce. Zarządcy dróg, które wypadną najgorzej, będą musieli przeprowadzić szczegółową analizę problemu.

Kontrola, którą zajmie się zespół ekspertów, ma obejmować analizę parametrów drogi i przyjętej organizacji ruchu, geometrię jezdni i sposób umieszczenia znaków drogowych, a także zasady i sposób działania sygnalizacji świetlnych. Komisja sporządzi raport, a zarządca drogi będzie zobowiązany do tego, by wdrożyć sformułowane w nim wnioski.

Zmiana prawa jest w Polsce bardzo potrzebna, bo jakość infrastruktury drogowej jest opłakana. I nie chodzi tu tyle o dziury w jezdni, co o fatalne zaplanowanie tras i ulic. W drugiej połowie 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport z audytu przejść dla pieszych w ciągu dróg krajowych. Aż w 70 proc. przypadków doszukano się błędów w projektowaniu lub złego stanu przejść.

Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli również nie napawa optymizmem. Jak się okazuje, połowa skontrolowanych przez NIK samorządów niewłaściwie wywiązuje się z obowiązku sprawdzania podległych im dróg - chodzi o oznakowanie, jak i stan bezpieczeństwa. Nowe przepisy mają szansę coś zmienić i skończyć z długoletnimi zaniedbaniami. Na efekty poczekamy jednak lata.

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia