Dramatyczna zmiana w samochodach. Są nowocześniejsze, a wyniki coraz gorsze

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak samochody zmieniły się w ciągu ostatnich 20-30 lat? Jednym z pierwszych stwierdzeń, jakie przyszłyby wam do głowy, byłoby to, że stały się bardziej bezpieczne. Z pewnością, ale tylko dla osób, które w nich siedzą. Okazuje się, że pod względem widoczności sytuacja jest dramatyczna.

Widoczność to klucz do bezpieczeństwa Widoczność to klucz do bezpieczeństwa
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W latach 2015-2024 liczba wypadków z udziałem rowerzystów spadła w Polsce o 23 proc. W tym samym czasie liczba zdarzeń z udziałem pieszych na przejściach spadła o blisko 39 proc., ale liczba wszystkich wypadków drogowych zmalała aż o 53 proc. Skąd ta dysproporcja? Dlaczego liczba wypadków z niechronionymi uczestnikami ruchu nie spada równie szybko jak liczba wszystkich zdarzeń drogowych? Odpowiedź – przynajmniej częściowo – może tkwić w samych samochodach. Tak przynajmniej wynika z amerykańskich badań.

Niechronieni uczestnicy ruchu, a więc przede wszystkim piesi i rowerzyści, są najbardziej narażeni na potrącenie z powodu słabej widoczności z miejsca kierowcy samochodu. Jeśli myśleliście, że na przestrzeni ostatnich lat w autach, które przecież stają się coraz bezpieczniejsze, pod tym względem też coś się poprawiło, to jesteście w grubym błędzie. Tak wynika z badań widoczności przeprowadzonych przez amerykańską organizację IIHS, zajmującą się bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Zdaniem IIHS-u na przestrzeni ostatnich lat widoczność kierowcy w samochodach uległa znacznemu pogorszeniu. W badaniach użyto metody opracowanej przez Volpe Center. Pod uwagę wzięto popularne samochody dostępne na amerykańskim rynku w 1997 r. oraz w 2023 r., a badania koncentrowały się na widoczności w promieniu 10 m od samochodu (w zakresie 180 stopni). To dystans, jaki pozwala na zatrzymanie pojazdu przy prędkości 10 mil na godzinę (16 km/h), charakterystycznej podczas zakręcania na skrzyżowaniu. Jakie były rezultaty?

Ja informuje IIHS, w przypadku trzech popularnych SUV-ów widoczność spadła średnio o 58 proc. Mniejszy spadek – wynoszący 17 proc. – zanotowano w przypadku pickupów, ale tu rezultat dla aut z 1997 r. był już fatalny. W przypadku analizowanych samochodów tradycyjnych segmentów spadek widoczności wyniósł zaledwie 8 proc.

Najbardziej spektakularny spadek nastąpił w przypadku Hondy CR-V. W przypadku samochodu z 1997 r. kierowca widział 68 proc. przestrzeni w promieniu 10 metrów od samochodu. W modelu z 2022 r. było to jedynie 28 proc. przestrzeni. W przypadku Chevroleta Suburbana z 2000 r. oraz z 2023 r. wartości te wynosiły odpowiednio 56 proc. oraz 28 proc. Dla Forda F-150 z 1997 r. oraz z 2015 r. było to 43 proc. oraz 36 proc.

Najmniejsze różnice zanotowano w tzw. tradycyjnych segmentach. W USA oznacza to raczej sedany. Honda Accord z 2003 r. pozwalała zobaczyć 65 proc. pola o średnicy 10 m od samochodu. Model z 2023 r. – 60 proc. Z kolei Toyota Camry z 2007 r. oraz z 2023 r. odpowiednio 61 proc. oraz 57 proc.

Skąd tak duże zmiany w polu widzenia kierowcy w przypadku SUV-ów czy pickupów? Według IIHS-u źródeł problemu jest kilka. Należy do nich zaliczyć szersze słupki, większe lusterka, a także maskę o wyższym niż kiedyś przebiegu i bardziej pionowym froncie. Wszystkie te elementy mogą zasłonić pieszego przy dojeżdżaniu do skrzyżowania czy przejścia dla pieszych. W efekcie nawet kierowca, który stara się zwracać uwagę na niechronionych uczestników ruchu, może doprowadzić do wypadku.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach