WAŻNE
TERAZ

Dron spadł koło ich wsi. Mówią, co słychać często w nocy

Kolejny poślizg dopłat do elektryków. "Niebawem" trafią do konsultacji społecznych

Miały działać od 1 stycznia 2020 roku, potem zostały zmniejszone, później przesunięto je na pierwszy kwartał br., a teraz projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Dopłaty do samochodów elektrycznych znów zaliczą poślizg, a importerzy wskazują, że nic nie wiedzą o krokach rządzących.

Elektryczna Skoda Citigo nie potrzebowała dopłat - cała partia przeznaczona na Polskę rozeszła się w kilka dniElektryczna Skoda Citigo nie potrzebowała dopłat - cała partia przeznaczona na Polskę rozeszła się w kilka dni
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Można odnieść wrażenie, że rząd nie chce wprowadzić dopłat do samochodów elektrycznych. Na początku wyglądało to wspaniale – nawet 37,5 tys. zł dopłaty do nowego auta! Wystarczyło tylko złożyć wniosek, wybrać model i czekać na pieniądze. Po 1 stycznia 2020 roku okazało się jednak, że dopłata nie jest objęta podatkiem (błąd) i trzeba ją obniżyć. O ile? "Ostateczna decyzja (…) nie zapadła" – informuje Ireneusz Zyska, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu. Projekt ma "niebawem" być przekazany do uzgodnień i konsultacji społecznych.

Ministerstwo stara się połączyć ogień z wodą – jednocześnie umożliwić jak największej liczbie kierowców otrzymanie takiej kwoty, by opłacało się kupić samochód elektryczny. Dopłata będzie dostosowana "przede wszystkim [do – przyp. red.] polityki koncernów samochodowych”.

Dlatego też skontaktowałem się z przedstawicielami jednego z japońskich importerów, który ma w ofercie samochody elektryczne.

– Jeśli nic nie zmieniło się przez święta, to dalej nie wiemy, w jakiej sytuacji są dopłaty do elektryków – usłyszałem w odpowiedzi. – Co więcej, mamy sporo zawieszonych zamówień, które są uzależnione od przyznania pieniędzy. Oczywiście to stan na początek marca. Nie zdziwimy się, jeśli klienci zaczną rezygnować – dodaje mój rozmówca.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w Polsce mieliśmy mocne tąpnięcie w sprzedaży aut. Pojazdy z konwencjonalnym napędem znalazły 40 proc. mniej właścicieli niż jeszcze rok temu. Klienci indywidualni (a dla takich przewidziano dopłaty) kupili 27 proc. aut mniej. Według prognoz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR cały rynek może zmniejszyć się o 21 proc. w perspektywie roku.

Należy jeszcze przypomnieć, że Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który ma finansować dopłaty, cały czas zwiększa swój budżet. Jest on bowiem finansowany z opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów benzyny i oleju napędowego wprowadzonego na rynek. Obowiązek opłaty leży więc na producencie paliw. Przynajmniej w teorii. Trudno sobie wyobrazić, że opłata nie wpłynęła na ostateczną cenę przy dystrybutorze.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik