Dopłaty do aut elektrycznych, także dla pojazdów demonstracyjnych. Pod jednym warunkiem

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych powinien ostatecznie ruszyć jeszcze w pierwszym kwartale 2020 roku. Z definicji dotacje obejmą wyłącznie pojazdy nowe. Co ważne, do tego grona można zaliczyć także samochody demonstracyjne zarejestrowane na tablicach dealerskich.

Skoda Citigo e iV po dopłatach będzie najtańszym autem elektrycznym w Polsce.Skoda Citigo e iV po dopłatach będzie najtańszym autem elektrycznym w Polsce.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Samochód nowy to w ogólnym rozumieniu pojazd charakteryzujący się znikomym lub zerowym przebiegiem oraz brakiem wcześniejszych właścicieli. Mając na uwadze powyższe, IBRM SAMAR, wystosował do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ważne pytanie dotyczące tego, czy przy przyznawaniu dopłat uwzględnione zostaną także auta demonstracyjne, zarejestrowane wcześniej na dealera.

To ważna kwestia, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że takie samochody są zazwyczaj znacznie tańsze od egzemplarzy, które nigdy nie zostały zarejestrowane, co przy górnej granicy kwotowej umożliwiającej skorzystanie z dopłat wynoszącej 125 tys. zł ma duże znaczenie. Może się bowiem okazać, że samochód, który cennikowo nie mieści się w limicie, po kilku miesiącach służby jako auto demonstracyjne obniży swoją wartość na tyle, by się to zmieniło.

W odpowiedzi na pytanie IBRM SAMAR przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformowali, że skorzystanie z dopłat będzie możliwe tylko przy zakupie pojazdów, które nie były zarejestrowane nigdy wcześniej, z wyjątkiem profesjonalnych rejestracji pojazdu na potrzeby jazd testowych. Zgodnie z art. 80w pkt. 6 prawo o ruchu drogowym, na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego starosta nie może dokonać rejestracji pojazdu, o której mowa w art. 73 PRD (rejestracja pojazdu) i art. 74 PRD (czasowa rejestracja pojazdu).

Oznacza to, że rejestracja profesjonalna nie jest więc traktowana jak pierwsza rejestracja pojazdu i w takim przypadku kupujący może bez żadnych przeszkód starać się o państwową dopłatę. Co innego w sytuacji, gdy dealer dokona rejestracji czasowej lub stałej, co jest niestety bardzo częstą praktyką. Oznacza to, że sprzedawcy pojazdów elektrycznych, chcący w przyszłości sprzedać pojazdy demonstracyjne, powinni mieć na uwadze tę kwestię.

Jak donosi Związek Dealerów Samochodów, importerzy marek Nissan i Renault wydali już swoim przedstawicielom odpowiednie zalecenia, by ci wykorzystywali demonstracyjne auta elektryczne wyłącznie na tablicach dealerskich, co później ma pozwolić potencjalnym klientom na skorzystanie z dotacji. To korzystne rozwiązanie, które ma sprawić, że sprzedawcy łatwiej znajdą klientów na auta demonstracyjne, a sami klienci będą mieli większy wybór, niż w przypadku rozważania wyłącznie cennikowych ofert pojazdów elektrycznych.

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy