Dolewka oleju może słono kosztować. W nowych autach trzeba uważać

Znacie starą jak motoryzacja zasadę, że jeśli w silniku jest mało oleju, to dolanie jakiegokolwiek mu nie zaszkodzi. Już od kilku lat ona nie obowiązuje, o czym nie każdy kierowca wie. Nie dotyczy bowiem nowych benzyniaków, ale i kilkuletnich diesli.

W starym silniku "jakikolwiek" olej nie zaszkodzi w niedużej ilości. W nowym jednak może.W starym silniku "jakikolwiek" olej nie zaszkodzi w niedużej ilości. W nowym jednak może.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Odnośnie wiekowych samochodów wciąż obowiązuje stara, prosta zasada – jeśli w trasie poziom oleju spadnie poniżej minimum, a nie masz za rogiem sklepu czy warsztatu, to lepiej jest dolać jakikolwiek olej silnikowy, niż jechać z jego małą ilością. Nawet jeśli dolejecie "rzadkiego" syntetyka do oleju mineralnego, czy przeciwnie – "gęstego" mineralnego do syntetyka – to nie zaszkodzicie silnikowi. Kilkaset mililitrów nie zrobi żadnej różnicy. Gorzej, jeśli auto potrzebuje oleju Low SAPS.

Masz filtr cząstek stałych? Nie lej czegokolwiek

Samochody wyposażone w filtry cząstek stałych nie powinny być zalewane olejem innym niż Low Saps. Może to bowiem skutkować przyspieszonym zapchaniem filtra czy nawet jego uszkodzeniem. Im nowsza konstrukcja, tym ta wrażliwość jest większa. Nie każdy kierowca zdaje sobie jednak sprawę, że filtr cząstek stałych to nie tylko DPF, ale też i GPF!

Tak, najnowsze silniki benzynowe również korzystają z filtrów cząstek stałych, czyli GPF. Jeśli pod maską pracuje silnik turbo i auto jest z rocznika 2019-2020 lub młodsze, to możecie się go spodziewać. Nie oczekuję od kierowcy wiedzy na temat rodzaju wtrysku, co zresztą i tak jest niemal bez znaczenia, bo od kilku lat turbodoładowanie niemal zawsze łączy się z wtryskiem bezpośrednim.

Co się może stać?

Oczywiście maleńka dolewka, np. 100 ml nie zaszkodzi filtrowi, ale i brak takiej ilości nie zaszkodzi silnikowi. Warto pamiętać, że siniki są projektowane w taki sposób, że dla poziomów minimum/maksimum na bagnecie olejowym przewidziano jeszcze spory margines bezpieczeństwa.

Jeśli więc podczas podróży okaże się, że oleju jest minimum lub delikatnie poniżej, to lepiej nie dolewać go wcale, dojechać do serwisu lub specjalistycznego sklepu i kupić właściwy, niż lać jakikolwiek. Trzeba tylko pamiętać o spokojnej jeździe, bez wciskania gazu w podłogę.

Gorzej, jak zapali się kontrolka ciśnienia oleju, co oznacza jego faktycznie za niski poziom (pompa oleju nie ma czego zasysać). Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć silnik i jeśli to konieczne, zadzwonić po pomoc. Absolutnie w takiej sytuacji nie dolewajcie innego oleju niż odpowiedniej klasy Low SAPS.

Wydaje się to abstrakcją, by wzywać pomoc czy angażować innych by kupili specjalny olej i go przywozili. Podobnie jest z kupowaniem samemu za horrendalną cenę właściwy na stacji paliw (nawet powyżej 50 zł za litr). Jednak wydanie nawet kilkuset złotych może ustrzec przed usterką filtra DPF czy GPF kosztującego kilka tysięcy.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy