WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Dodatkowy pedał w aucie. Do czego służy?

W niektórych samochodach, o dziwo często w luksusowych, można spotkać sytuację, że mamy dodatkowy pedał, umieszczony blisko drzwi, nienaturalnie wysoko, wręcz niewygodnie. Zastanawiasz się, do czego służy?

Pedał hamulcaPedał hamulca
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Trzeci, a w samochodach z manualną skrzynią biegów czwarty pedał, dopowiada za obsługę hamulca postojowego, zwanego popularnie "ręcznym", tylko tu akurat w formie "nożnej". System działa na różne sposoby.

Może to być tylko pedał do zwalniania hamulca uruchamianego dodatkową dźwignią lub przyciskiem. Może też służyć dwukierunkowo, jak ten na zdjęciu. Po jego wciśnięciu hamulec postojowy się włącza, a po ponownym naciśnięciu zwalnia.

Rozwiązanie to jest popularne np. w autach amerykańskich oraz europejskich luksusowych i klasy wyższej. Jednak obecnie już od kilku lat odchodzi się od takiego rozwiązania na rzecz elektrycznie uruchamianego hamulca przyciskiem. Jest wygodniejsze i bezpieczniejsze.  

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej