Dobra wiadomość: średni wiek auta w Polsce to nie jest 17 lat. Zła: nie mamy powodów do radości

Coraz głośniej jest o tweecie wysłanym przez profil organizacji ACEA. Wynika z niego, że średnio samochody na polskich drogach mają aż 17 lat, czyli o 6 więcej niż w całej Unii. To nieprawda, choć sytuacja wcale nie dobra.

Średni wiek auta w Polsce to 13 latŚredni wiek auta w Polsce to 13 lat
Źródło zdjęć: © PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Michał Zieliński

17 lat minęło

Samochody osobowe w Unii Europejskiej średnio mają 11 lat – wynika z Tweeta opublikowanego na profilu organizacji Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. Najlepiej sytuacja wygląda w Luksemburgu, gdzie przeciętny wiek to 6,3 lata. Najgorzej w Polsce. Uśredniając samochody mają ponad 17 lat. To ponad dwukrotnie więcej niż w Danii czy Belgii.

Problemy z tym wpisem są dwa. Po pierwsze, choć głośno się robi o nim teraz, został opublikowany prawie pół roku temu, we wrześniu 2018 roku. Po drugie, dane zobrazowane na infografice są relatywnie stare. Pochodzą z 2016 roku i od tego czasu rzeczywistość zmieniła się drastycznie.

W Polsce jest lepiej, ale nie dobrze

Pod koniec 2018 roku ACEA opublikowało raport, który przeanalizowało PZWLP. Wynika z niego, że średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta to 13 lat. Postęp jest więc ogromny nie tylko w skali kraju, ale też całej Unii. Według najnowszych danych awansowaliśmy z ostatniego, 25. miejsca w rankingu na mniej tragiczne 17.

Optymizmem nie napawają dane dotyczące importu aut używanych. Średni wiek samochodów kupowanych za granicą to 10 lat i 8 miesięcy w przypadku diesli oraz 13 lat dla pojazdów z silnikami benzynowymi – informuje instytut Samar. Importowany samochód średnio ma 11 lat i 10 miesięcy.

Nie zmienia się natomiast trend, że dwóch na trzech klientów prywatnych w Polsce wybiera auta używane. Po samochody z salonu sięgają głównie firmy i to one odpowiadają za tak drastyczne obniżenie średniego wieku pojazdów na naszych drogach.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił