Dni SUV-ów są policzone. Tak twierdzi szef Citroëna i wyjaśnia dlaczego

Nie ulega wątpliwości, że SUV-y opanowały współczesny rynek motoryzacyjny, wypierając z niego wiele klasycznych segmentów. Rynkowe trendy wskazują na dalsze wzrosty populacji SUV-ów, ale niektórzy twierdzą inaczej. Powodem ma być elektromobilność.

Hummer EV to SUV i elektryk w jednym. Czy ma sens?Hummer EV to SUV i elektryk w jednym. Czy ma sens?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GM
Aleksander Ruciński

W wywiadzie udzielonym magazynowi "Autocar" swoje zdanie na temat przyszłości SUV-ów wyraził niedawno Vincent Cobee, szef Citroëna. "Świat SUV-ów jest skończony" - stwierdził bez ogródek.

Trzeba przyznać, że to dość radykalne zdanie, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę obecną sytuację na rynku. Trudno dziś wskazać producenta, który nie miałby w ofercie SUV-a. Także gdy mówimy o markach stricte luksusowych czy sportowych. Nawet Cobee jest tego świadom: "(...) liczby nie mówią, że mam rację" - stwierdza, mimo to wieszcząc koniec segmentu.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - to elektromobilność i aerodynamika. Cobee słusznie zauważa, że SUV-y charakteryzują się znacznie większymi oporami powietrza niż klasyczne nadwozia, co drastycznie obniża zasięg napędu elektrycznego.

"Pomiędzy dobrą a złą aerodynamiką może być nawet 50 km różnicy, między SUV-em a sedanem łatwo stracisz nawet 60/70/80 kilometrów" - wyjaśnia szef Citroëna i wspomina również o innym aspekcie niekorzystnym dla SUV-ów, jakim jest masa.

Większość przedstawicieli tego gatunku jest zauważalnie cięższa od swoich klasycznych odpowiedników. Wyższa masa to kolejny powód spadku zasięgu, ale i konieczność zaangażowania większych zasobów podczas produkcji, które w przyszłości mogą być limitowane.

"Ludzie zaczną ograniczać wagę i rozmiary akumulatorów na wiele sposobów - poprzez podatki, regulacje, zachęty lub krytykę" - mówi Cobee. Czy ma rację? Czas pokaże. Choć pewnie nie brakuje osób, które ucieszyłyby się na wieść o ograniczeniu podaży SUV-ów.

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"