Diesel, 3,3 litra i sześć cylindrów. To nie BMW, lecz Mazda CX-60 dla Europy

SUV Mazdy, CX-60, dostał nowy silnik. Wbrew współczesnym trendom nie jest to hybryda ani tym bardziej elektryk, lecz 3,3-litrowy diesel e-Skyactiv D, który ma łączyć świetne osiągi z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją spalin.

Mazda idzie własną ścieżkąMazda idzie własną ścieżką
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Aleksander Ruciński

Nie ulega wątpliwości, że diesle są dziś na cenzurowanym. W dobie elektromobilności i koncentrowania się na działaniach proekologicznych większość producentów dawno postawiła krzyżyk na silnikach wysokoprężnych. Wtem, pojawia się Mazda, cała na biało, prezentująca zupełnie nową jednostkę o imponujących parametrach.

Fakt, że jest to ta, a nie inna marka, raczej nie dziwi. Japończycy od dawna robią wszystko po swojemu, mając gdzieś downsizing i ostrożnie podchodząc do elektryfikacji. Nie zamykają się przy tym na żadne konkretne opcje, próbując wycisnąć wszystko, co możliwe ze spalinowego dorobku motoryzacji.

Nowa, 3,3-litrowa, rzędowa sześciocylindrówka jest tego najlepszym przykładem. Trafi pod maskę SUV-a CX-60, gdzie będzie stanowić alternatywę dla oferowanej już hybrydy typu plug-in. I to jaką, bo stworzoną w duchu "rightsizingu", co oznacza odpowiedni dobór pojemności silnika do wielkości i przeznaczenia samochodu, by uzyskać optymalne parametry mocy i zużycia paliwa. Silnik e-Skyactiv D będzie dostępny do wyboru w dwóch wersjach mocy – 200KM/147kW z napędem na tylne koła i 254KM/187kW z napędem na wszystkie koła Mazda i-Activ AWD.

Mazda CX-60
Mazda CX-60 © mat. prasowe / Mazda

Takie parametry mają zaowocować niskim zużyciem paliwa – nawet 4,9 litra na 100 km zgodnie z WLTP oraz emisją spalin na poziomie 127g CO2/km. Mazda jest pewna swego, twierdząc, że nowy diesel, bez problemu sprosta coraz to ostrzejszym przepisom dotyczącym norm emisji spalin. Spora w tym zasługa nie tylko przemyślanej konstrukcji, ale i 48-woltowego systemu miękkiej hybrydy Mazda M Hybrid Boost.

Ci, którzy chcieliby przekonać się o jego zaletach na własnej skórze, będą mogli złożyć zamówienia już w najbliższych tygodniach. Mazda CX-60 e-Skyactiv D z silnikiem o mocy 200 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 201 900 zł za bogato wyposażoną wersję Prime-Line. Mocniejszy wariant 254 KM z napędem na wszystkie koła dostępny jest od poziomu Exclusive-Line. Jego ceny zaczynają się od 231 900 zł.

Mazda CX-60
Mazda CX-60 © mat. prasowe / Mazda

Co ciekawe, w przyszłości do plug-ina i nowego diesla dołączyć ma również sześciocylindrowy benzyniak o pojemności 3 litrów. Chcieliście mieć "prawdziwą motoryzację"? Wygląda na to, że ta jeszcze nie umarła.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam