WAŻNE
TERAZ

Trump zareagował ws. dronów nad Polską

Delahaye, czyli wróg socjalistów [geneza motoryzacji]

We Francji istniała kiedyś firma, która produkowała samochody piękne i luksusowe. Nie wytrzymała jednak konkurencji i finansowej zapaści, którą przeżyła po II wojnie światowej.

Delahaye roadster by Figoni and FalaschiDelahaye roadster by Figoni and Falaschi
Piotr Wielgus

Założyciel firmy Delahaye, Emile Delahaye, urodził się w 1843 roku w Tours i był uzdolnionym inżynierem i konstruktorem. W 1894 roku na wystawie w Paryżu zaprezentował pierwszy skonstruowany przez siebie samochód. Auto było wzorowane na wozach spalinowych niemieckiego Benza. Kilka lat po swojej premierze samochód wystartował nawet w wyścigu Paryż-Marsylia-Paryż, ale nie osiągnął sukcesu.

Jednak poza trasami wyścigowymi odniósł spory sukces. Zapotrzebowanie na niego szybko przekroczyło możliwości produkcyjne niewielkiej fabryki Delahaye'a. Po podjęciu współpracy z jednym z klientów firmy, Georgesem Moranem, firma przeniosła się do fabryki w Paryżu i przyjęła nazwę Société des Automobiles Delahaye. W 1902 roku założyciel firmy zrezygnował z aktywnej działalności, a stanowisko naczelnego konstruktora powierzył Charlesowi Weiffenbachowi.

Delahaye 135 MS
Delahaye 135 MS

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych koncern wytwarzał ciężarówki i samochody klasy średniej we współpracy z firmą Chenard & Walker. W 1934 roku powstały dwie konstrukcje samochodów osobowych, wyposażonych w pochodzące z ciężarówek silniki. Przełomowym momentem stało się dla Delahaye'a wprowadzenie na rynek modelu 135. Najlepszą jego odmianą była wersja 135 MS.

Auto napędzał potężny sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,6 litra. Miał moc 120 KM. Jego sukces rynkowy sprawił, że firma stała się uznanym producentem aut osobowych nie tylko we Francji, ale także w innych krajach europejskich, do których samochód był eksportowany.

Delahaye 175 S Roadster
Delahaye 175 S Roadster

Do sukcesu marki w dużej mierze przyczyniły się znane firmy karoseryjne, które wykonywały nadwozia na zlecenie Delahaye'a. Do najsłynniejszych z nich należą Chapron, Figoni et Falaschi oraz Letourneur et Marchand. Sukcesy sportowe marki sprawiły wkrótce, że popyt na jej auta znacznie wzrósł. W 1942 roku produkcję w fabryce w Paryżu wstrzymano, ale po II wojnie światowej Delahaye wznowił produkcję 135 i wprowadził na rynek większy, bardziej luksusowy samochód o oznaczeniu 175.

Ostatnim osobowym autem był zaprezentowany w 1951 roku model 235. Piękny samochód nie cieszył się jednak zbyt wielkim zainteresowaniem. W połowie lat pięćdziesiątych firma Delahaye zniknęła z rynku, podobnie jak większość francuskich producentów luksusowych aut. Rękę do tego przyłożył socjalistyczny francuski rząd. Nałożył on wysokie podatki na wytwórców wszystkich luksusowych dóbr.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km