Zmiana opon na zimowe: uważaj na "okazje". Zwróć uwagę na ważne oznaczenie

Przy wyborze ogumienia kierowcy kierują się rozmiarem, marką i datą produkcji. Ostatni parametr jest kluczowy z punktu widzenia trwałości i bezpieczeństwa użytkowania, a jednocześnie często zaniedbywany i niesprawdzany. Należy pamiętać, że im starsza opona tym jej parametry użytkowe są gorsze.

Opona zimowaOpona zimowa
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

Przy zakupie opony patrzymy na cenę i rozmiar. Data produkcji jest liczbą, na którą wiele osób nie patrzy. Zakładamy, że skoro kupujemy opony nowe, to są nowe. Niekoniecznie.

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Akronim DOT oznacza Departament Transportu (z ang. Department of Transportation) i pochodzi od nazwy amerykańskiej instytucji rządowej zajmującej się homologowaniem wyrobów motoryzacyjnych. Skrót DOT wraz z trzema bądź czterema cyframi pozwala zidentyfikować datę produkcji opony.

W zależności od okresu produkcji ogumienia numer DOT składa się ciągu cyfr, w których dwie pierwsze określają tydzień, a pozostałe rok produkcji. Na przykład DOT 255 symbolizuje, że opona została wyprodukowana w 25-tygodniu 1985 bądź… 1995 roku (jeśli na dacie jest znak trójkąta, to opona powstała w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku).

Dla ułatwienia orientacji po 2000 roku zaczęto stosować czterocyfrowy, bardziej klarowny zapis. I tak DOT 2512 świadczy, że opona została wyprodukowana w 25-tygodniu 2012 roku. Ponieważ guma ulega naturalnym procesom starzenia, to z punktu widzenia klienta istotne jest, kiedy została wyprodukowana i jak długo może być bezpiecznie użytkowana.

Zgodnie z polską normą PN – C94300 dotyczącą "Ogumienia – pakowania, przechowywania i transportu", opony do 3 lat od daty produkcji mogą być magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane, uwzględniając właściwe warunki ich przechowywania.

Bardzo dobre warunki przechowywania kół z oponami
Bardzo dobre warunki przechowywania kół z oponami © fot. Mariusz Zmysłowski

Eksperci zwracają uwagę, że nieużywana, ale odpowiednio przechowywana, nawet kilkuletnia opona jest tak samo dobra jak nowa. Optymalne magazynowanie powoduje, że guma zachowuje swoje właściwości nawet przez około 10 lat. Niemniej warto już po 5 latach robić coroczny przegląd ich stanu u wulkanizatora.

Oprócz samego analizowania własnych opon warto też sprawdzać opony, które się kupuje. Szczególnie łatwo o wpadkę, jeśli połasimy się na "okazję". Podejrzanie tanie opony u niedużego sprzedawcy mogą mieć obniżoną cenę nie bez powodu. Być może nie kupicie opony, która w chwili zakupu nie będzie się nadawać do jazdy, ale może być tak, że ma już za sobą kilka lat magazynowania, przez co znacznie krócej będzie nadawać się do eksploatacji na waszych kołach.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje