Daniel Obajtek komentuje ceny paliw. "Nie łupimy kierowców"

Prezes Orlenu Daniel Obajtek udzielił niedawno wywiadu portalowi Business Insider, w którym stwierdził, że zyski netto koncernu są dużo niższe, niż wynika z opinii publicznej. Odniósł się też do kwestii cen paliw w najbliższej przyszłości.

Prezes Orlenu Daniel ObajtekPrezes Orlenu Daniel Obajtek
Źródło zdjęć: © fot. wikimedia cc
Aleksander Ruciński

Po wybuchu wojny w Ukrainie ceny paliw na polskich stacjach drastycznie wzrosły i nic nie wskazuje, by w najbliższym czasie były niższe. Kwoty na poziomie 6,7 zł za litr PB95 i 7,5 zł za ON stanowią obecnie smutną rzeczywistość, która spotyka się z coraz większym sprzeciwem kierowców i opinii publicznej. W związku z tym jak bumerang powraca kwestia marż koncernów.

"To jest kilkaset procent. W ogóle firmy energetyczne mają swoje złote żniwa w ostatnich kilku miesiącach. Nikt tak bardzo nie łupił polskiego kierowcy, jak Orlen czy prezes Obajtek, dlatego uważam jego słowa za wyjątkowo aż prowokujące" - powiedział Donald Tusk podczas niedawnego wystąpienia w Międzyrzecu Podlaskim, odnosząc się do wywiadu opublikowanego na łamach Business Insidera.

Daniel Obajtek stwierdził w nim m.in, że: "Modelowa marża rafineryjna, wokół której rozpętano ostatnio burzę, nie przekłada się na poziom naszego zysku netto". Dodał, że modelowa marża rafineryjna nie może być łączona z zarobkiem koncernu, bo jest to "wzór stworzony z myślą o analitykach". Wykorzystywanie jej bez kalkulowania kosztów takich jak zakup uprawnień do CO2, inwestycje czy remonty nazwał zabiegiem populistycznym.

Obajtek został również zapytany o przyszłość, szczególnie w kwestii importu ropy Urals z Rosji. Przyznał, że Orlen ma kontrakty długoterminowe, których część kończy się w tym roku. "Aby je zerwać przed terminem, potrzebny byłby akt wyższego rzędu w formie embarga na przykład na poziomie UE" - dodał. Wyjaśnił też, że obecnie 70 proc. surowca wykorzystywanego przez Orlen pochodzi spoza Rosji.

Niestety, prezes Orlenu nie był w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o ceny paliw w przyszłości. W obliczu trwającego konfliktu w Ukrainie określił wszelkie prognozy "wróżeniem z fusów" i przyznał, że sytuacja może zmienić się diametralnie nawet w ciągu jednego dnia.

Wniosek z wywiadu opublikowanego na łamach Bussiness Insidera jest jednoznaczny, ale i smutny — na razie o tańszym paliwie możemy tylko pomarzyć.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać