Dacia wystartuje w Dakarze. Stawia na jedną technologię

Dacia zamierza wystartować w najbardziej znanym rajdzie świata. Dyrektor zarządzający marką mówi, że to najlepsze pole doświadczalne dla nowych technologii. Dacia ma tam testować paliwa syntetyczne.

Dacia Duster sprawdza się w offroadzie, ale Dakar to "nieco" wyższa ligaDacia Duster sprawdza się w offroadzie, ale Dakar to "nieco" wyższa liga
Źródło zdjęć: © Kamil Sokołowski PR Communications MMS Group | Lagraf Active
Mateusz Lubczański

Dacia pojawi się na starcie rajdu Dakar w 2025 roku. Nie wiemy, jaki model marki zostanie wykorzystany jako baza, lecz już ujawniono, że technicznym partnerem, odpowiedzialnym za know-how przeżycia w tych pustynnych warunkach będzie Prodrive. Wiemy też, kto zasiądzie za kółkiem auta, które ma mieć premierę za pół roku. To Cristina Gutiérrez (ma na koncie np. siedem startów w Dakarze) oraz Sébastien Loeb (np. dziewięć mistrzostw w WRC pod rząd).

Denis Le Vot, dyrektor marki, podczas konferencji prasowej jak ognia unikał odpowiedzi na temat specyfikacji technicznej pojazdu. Czytanie między wierszami zdradza jednak nieco więcej.

Przystąpienie do Rajdu Dakar wynika głównie z tego, że jest to laboratorium dla niskoemisyjnej mobilności. I choć wspomniany został napęd LPG (stanowiący połowę sprzedaży marki), tak Dacia postawiła na paliwo syntetyczne Aramco.

Paliwo syntetyczne, przynajmniej w teorii, jest bezemisyjne. Jest ono tworzone przy użyciu dwutlenku węgla odzyskiwanego z atmosfery oraz energii ze źródeł odnawialnych. Podczas spalania do atmosfery trafia więc dwutlenek węgla, który został wcześniej "złapany".

Z paliwem syntetycznym wiązane są duże nadzieje. Porsche ma już własny obiekt w Ameryce Południowej, widać też, że "klasyczne" firmy petrochemiczne zapatrują się w ten kierunek rozwoju.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik