Dacia Logan i Sandero rozbite przez Euro NCAP. Tak słabych wyników nie było od dawna

Euro NCAP rozbiło kolejną pulę rynkowych premier, drobiazgowo sprawdzając poziom ich bezpieczeństwa. Elektryczne SUV-y koncernu Volkswagena zaliczyły test śpiewająco. Niestety nie można powiedzieć tego samego o budżetowych daciach.

Dacia Sandero Stepway oraz bratni Logan zanotowały jedne z najgorszych wyników ostatnich lat.Dacia Sandero Stepway oraz bratni Logan zanotowały jedne z najgorszych wyników ostatnich lat.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NCAP
Aleksander Ruciński

Jeśli zastanawialiście się kiedyś, gdzie kryją się oszczędności w tanich autach, odpowiedź macie jak na dłoni. Oganizacja Euro NCAP od lat badająca poziom bezpieczeństwa biernego, jak i czynnego nowych aut rozbiła dwie nowe dacie. Niestety zarówno Logan, jak i Sandero Stepway uzyskały wynik zaledwie 2 na 5 gwiazdek.

To dość zaskakujące, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że poprzednik z 2013 roku wypadł znacznie lepiej. I tak, owszem, od tego czasu kryteria oceniania nieco się zaostrzyły, lecz mimo to różnice na korzyść poprzednika widać nawet w bezdyskusyjnych kategoriach takich jak ochrona dorosłych (80 proc. vs 70 proc.).

Przedstawiciele NCAP przyznają jednak, że gdyby brać pod uwagę wyłącznie poziom fizycznej ochrony, obie generacje zasłużyłyby na 4 gwiazdki. Czasy jednak się zmieniają, podobnie jak wymagania w kwestii bezpieczeństwa. Niestety Dacia zdaje się lekko nie nadążać, czego przykłady znajdziecie poniżej.

Dacia Sandero Stepway

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 70 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 72 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 42 proc.

Euro NCAP Crash & Safety Tests of Dacia Sandero Stepway 2021

Dacia Logan

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 70 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 72 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 42 proc.

Euro NCAP Crash & Safety Tests of Dacia Logan 2021

VW ID.4

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 85 proc.

Euro NCAP Crash & Safety Tests of VW ID.4 2021

Skoda Enyaq iV

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 71 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 82 proc.

Euro NCAP Crash & Safety Tests of Škoda ENYAQ iV 2021—Best in Class 2021—Large Off-Road

Jak widać, zarówno Škoda jak i VW stanęli na wysokości zadania. Podobne wyniki nie powinny dziwić, w końcu Enyaq i ID.4 mają ze sobą wiele wspólnego. Nie pozostaje nic innego jak cieszyć się, że do technicznych podobieństw można dorzucić również ten sam, najwyższy wynik w testach zderzeniowych.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach