Czy zmieniać już opony? Tych ze śnieżynką nie musisz

Kolejne dni przyniosą ochłodzenie, możemy spodziewać się przygruntowych przymrozków, a w niektórych regionach kierowcy będą musieli rano skrobać szyby. Czy warto już wymieniać opony na zimowe? Kluczowa jest temperatura powietrza, a nie opady śniegu.

Samo oznaczenie M+S nie wystarczy na zimęSamo oznaczenie M+S nie wystarczy na zimę
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe Pirelli
Mateusz Lubczański

Po co zmieniać opony na zimowe, skoro z roku na rok ostatnie miesiące w roku są coraz cieplejsze, a śniegu praktycznie nie widać? Wielu kierowców może wyjść z założenia, że jeśli za oknem nie jest biało, zimowe ogumienie jest zbędne. To błąd.

"Dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zakładać opony zimowe, gdy tylko temperatura rano spada poniżej 7 st. C" – stwierdza Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Zasada jest prosta i wynika z zachowania gumy – letnie opony stają się w takich warunkach twardsze i nie zapewniają tak dobrej przyczepności jak zazwyczaj.

"Jak wynika z danych klimatycznych IMGW – przez prawie połowę roku temperatury i opady w Polsce wykluczają możliwość bezpiecznej jazdy na letnim ogumieniu" – dodaje Piotr Sarnecki. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze 2 stopni Celsjusza droga hamowania auta osobowego różni się o 11 m w zależności od ogumienia. To ponad dwie długości samochodu!

Opony całoroczne – wbrew nazwie – też nie dają pełni bezpieczeństwa. Trzeba uważać, by nie nabrać się na oznaczenie M+S. Te litery oznaczają, że opona ma tylko bieżnik błotno-śniegowy. Dopiero ogumienie całoroczne z symbolem płatka śniegu (oznaczenie homologacji zimowej) może działać w niskich temperaturach. Tak oznaczone opony mają nie tylko bieżnik, ale i inny skład gumy użytej w produkcji.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy